STRATEGIE

Netwerken is net werken

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

19 Juni 2017

Als Amsterdammer (en vooral jarenlange Ajax fan) voelt het een beetje vreemd om te zeggen, maar ik ben echt trots op ons kantoor in Rotterdam.

Het is een inspirerende plek, waar je elke keer weer nieuwe verborgen hoekjes ontdekt en inspirerende ondernemers tegenkomt. Een plek waar je ‘nap-rooms’ tegenkomt om even snel een dutje in te doen of ‘play-rooms’ waar hele tafeltennis competities worden afgewerkt.

Deze unieke plek is gevestigd in het Amerikaanse Cambridge Innovation Center (CIC) in het Groot Handelsgebouw, recht naast het station in hartje Rotterdam.

Het is de missie van het CIC om daar de komende 5 jaar rond de 550 innovatieve bedrijven te huisvesten en zo haar internationale netwerk van ondernemers, investeerders en bestaand bedrijfsleven samen te brengen.

Het hoofdkantoor van CIC staat overigens in Amerika, vlakbij het Massachusetts Institute for Technology (MIT) en Harvard. De aantrekkingskracht is dan ook extreem groot. Het meest beroemde CIC bedrijf is waarschijnlijk Google Android, maar bleek ook dusdanig aantrekkelijk te zijn voor partijen als Shell en Apple, Microsoft, Amazon en Facebook.

Kortom: Een geweldige plek voor inspiratie, innovatie & groei

Om dat te bekrachtigen organiseert het CIC elke donderdag een netwerk borrel, waar dus allerlei innovatieve ondernemers, startups, investeerders en ander bedrijfsleven samen komen.

Een geweldig initiatief en een waardevolle groep mensen die iedere keer weer samen wordt gebracht. Echter, waar het doel in mijn ogen vooral is om nieuwe contacten op te doen en te bouwen aan een waardevol netwerk zie je ook genoeg mensen die hier anders in staan.

Zij komen uitsluitend naar dit soort “borrels” om nieuwe opdrachten op te doen en zien eigenlijk alleen maar euro’s voor zich zodra ze de ruimte in komen lopen.

Je herkend ze eigenlijk direct. Gewapend met een flinke stapel visitekaartjes en een hongerige blik in de ogen kijken ze de ruimte rond op zoek naar een geschikte prooi.

Als ze je eenmaal in het vizier hebben ontkom je er niet meer aan.

Ze gaan recht op hun doel af en vallen direct met de deur in huis. De openingszin is in veel gevallen “wat doe je?”, die overigens puur voor de vorm wordt gesteld om zodoende een opening te creëren waarmee ze over hun eigen “werkzaamheden’ kunnen vertellen.

“The richest people in the world look for and build networks, everyone else just looks for work” – Robert Kiyosaki

De uitvoerende directeur van BNI Tim Roberts heeft laatst een aantal dingen gedeeld ​​waarmee je moet stoppen als het over netwerken gaat. Met meer dan 200000 leden wereldwijd is Business Network International (BNI) ’s werelds grootste bedrijfsnetwerk en zakelijke verwijzingsorganisatie en met de zaken die hij heeft gedeeld ben ik het volledig mee eens:

  • Zorg ervoor dat je niet “verkoperig” bent

Hiermee bedoel ik niet alleen jouw producten, maar ook jezelf. Mensen houden van dingen kopen, maar haten het wanneer we het gevoel hebben dat we verkocht worden. Dus, in plaats van een productpresentatie te geven of te proberen uit te leggen waarom je expert bent in jouw vakgebied, moet je de mensen juist oprechte vragen stellen. Probeer die echte connectie te maken.

  • Stel een doel

Als het op netwerken aankomt doen we in veel gevallen eigenlijk maar wat. We weten vaak niet wat het onderwerp is van die borrel (CIC heeft elke week een speciaal onderwerp voor het netwerk event) en gaan erheen in de hoop dat we “toevallig” de juiste persoon tegenkomen.

Vraag je dus van te voren oprecht af: Wat is het publiek? Wat voor connecties zijn er voor mijn business? Wie is aanwezig die mij verder kan helpen of wie kan ik oprecht verder helpen? En vooral: Wat wil ik uit dit event halen? Zonder doel kan je tenslotte je leven lang over een veld rennen zonder ooit te scoren.

  • Wees consequent

Aangezien je een oprechte (werk) relatie wilt opbouwen zal je ook de tijd moeten investeren in die relatie. Je moet tenslotte vertrouwen winnen en de enige manier om dat te doen is door consequent aanwezig te zijn.

Slechts één keer de borrel bijwonen en dan verwachten dat je genoeg vertrouwen hebt opgebouwd om een zakelijke relatie op te bouwen lijkt me niet geheel realistisch. Zorg er dus voor dat je vaker aanwezig bent en investeer in de relatie

  • Praat niet te veel

Denk eens terug aan de beste gesprekken die je ooit hebt gehad. De kans is groot dat jij het grootste gedeelte van de gespreksstof in beslag nam. Onthoudt dat de volgende keer als je met iemand in gesprek bent en stel geïnteresseerde vragen.

De gesprekken die mensen als het beste ervaren zijn nooit de gesprekken waarin ze zelf veel moesten luisteren, maar juist veel aan het woord waren.

Het gaat in ieder geval erg moeilijk worden om vertrouwen te winnen als je mensen behandelt alsof ze niets meer dan (verkoop) doelen zijn.

Investeer tijd en energie in het opbouwen van echte relaties. Netwerken is tenslotte net werken.

 

SUCCES

 

Vond je dit een waardevolle tip? Vergeet deze dan niet te delen of te liken!

EENS LANGSKOMEN EN GEÏNSPIREERD WORDEN? BESTEL HIER JOUW COACHING 

OF BESTEL HIER JOUW WORKSHOP
VERKOOP

VERKOOP DE BESTEMMING
NIET HET VLIEGTUIG

STRATEGIE

DOE NIET ZO
OPPERVLAKKIG

VERKOOP

HET ZWAKTEBOD
VAN SLECHTE
VERKOPERS