Selecteer een pagina

MARKETING

De impact van adverteren

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

17 Juli 2017

Tijdens het browsen op het internet ben je ze vast en zeker tegengekomen: advertenties.

Ze komen in allerlei vormen en maten en misschien heb je zelf al eens overwogen om op je eigen website te gaan adverteren.  Dat kan soms ook interessant zijn, maar vaak ook niet.

Maar wat past bij jouw situatie en is adverteren de juiste stap voor jou?


Ik schenk nog even snel een bak koffie in en wandel rustig naar mijn bureau. De skype-sessie is pas over een kwartier ingepland, dus geen haast. Wanneer de sessie start schiet mijn cliënt direct een spervuur met vragen op mij af.

Ze lijken allemaal met één ding te maken te hebben en dat is al de zoveelste cliënt deze week die erover begint. Het lijkt wel de heilige graal van ondernemen en menig online-guru raakt er dan ook niet over uitgepraat. Ik heb het uiteraard over: Passief inkomen.

“Zo’n advertentie op je website hoef je niks voor te doen en blijft geld binnen brengen. Hoe passief wil je het hebben!? Geweldig toch, vind je ook niet?!”

Ik neem een slok van mijn koffie en bedenk ondertussen hoe ik mijn mening het beste kan formuleren, zonder die cliënt teleur te stellen…

 

Wat is eigenlijk adverteren op je website

 

De meest gangbare en tevens bekende manier van adverteren op de website gaat via Adsense, een onderdeel van Google.

Je kent vast wel die Google advertenties boven en rechts naast de zoekresultaten. Die advertenties kan je ook namelijk op je eigen site tonen, via adsense. Je kunt dan zelfs de kleuren en lettertypes aanpassen om dit geheel in de stijl van jouw website te maken.

Je verhuurt dan als het ware advertentieruimte aan Google en je krijgt vervolgens een percentage van de opbrengst die Google aan de adverteerder in rekening brengt.

Google weet daarnaast precies welke keywords er op je pagina staan en toont dan bijpassende, relevante advertenties. Op die manier sluit het aan bij jouw website en verhoogt het de Click-Through-Rate.

Je kunt Google ook toestaan beeldadvertenties te tonen op het door jou aangewezen deel van je website. Dat zijn dan een soort visuele banners, die relevant zijn en wellicht belangrijker: door Google zijn gescreend. Kortom, geen viagra of politiek getinte advertenties op jouw zakelijke website.

Is het interessant?

 

Om te bepalen of het voor jou interessant is om advertenties op je site te laten plaatsen, staat en valt eigenlijk alles met jouw bezoekersaantallen. De bezoekers bepalen namelijk het uiteindelijke advertentie succes.

Advertenties hebben over het algemeen een lage click-through-rate, wat wil zeggen dat maar heel weinig bezoekers op een advertentie klikken. Gemiddeld genomen ligt dat percentage zo tussen de 1 en 4 procent, wat effectief inhoudt dat je bij elke 100 bezoekers ongeveer 1 tot 4 clicks op de advertentie zal krijgen.

In andere woorden: je hebt behoorlijk wat bezoekers nodig om ervoor te zorgen dat de advertenties een interessante inkomstenbron gaan worden voor jouw onderneming.

Maar wat levert het dan op

 

Als we gaan kijken naar de inkomsten die dit oplevert wordt er veelal gerekend in 2 verdienmodellen. De earnings-per-click (CPC) of de earnings-per-1000-views (CPM).

De keuze die je maakt is een belangrijke factor om te kunnen bepalen hoeveel je er mee zou kunnen verdienen. Kijk eerst eens naar jouw statistieken om te zien hoeveel bezoekers je per maand hebt en hoeveel pagina’s die gemiddeld bezoeken. Dit vormt namelijk de basis voor de keuze die je het beste bij jou past.

Bijvoorbeeld: 100 bezoekers per dag bekijken gemiddeld 4 pagina’s op jouw website. Dat is dan per maand: 30 x 100 x 4 = +/- 12.000 pageviews, mits je op elke pagina adverteert.

 

Om inzichtelijk te maken welke keuze het best bij jou past kan je dat als volgt zien:

  • Pageviews x CTR x CPC
    (earnings-per-click)

De gemiddelde cost per click betaling ligt rond de € 0,20 a € 0,30. Als je dat afzet tegen de bezoekers en de gemiddelde conversie dan ziet de berekening er ongeveer zo uit:

12,000 x 2% x € 0,25 = € 60,00 per maand

 

  • Pageviews x CPM
    (earnings-per-1000-views)

Wat je per 1000 views betaalt krijgt kan enorm variëren. Van € 0,15 tot wel € 5,00 per 1000 views. Als we gemakshalve uitgaan van € 2 kan je het volgende aan inkomsten verwachten:

12,000 / 1000 x € 2 = € 24,00 per maand

Zoals je ziet heb je aardig wat bezoekers en pageviews nodig om adverteren überhaupt interessant te maken en zijn het in de praktijk vaak niet de bedragen die mensen verwachten te genereren met hun website.

Je moet zeker al honderden bezoekers per dag (of meer) hebben en heb je dat niet? Dan is adverteren op je site eigenlijk al direct niet interessant meer.

En verder

 

Als je zelf niks verkoopt via jouw site en deze ook niet bedoeld is om met potentiële klanten in contact te komen, dan kun je gerust advertenties op je site laten plaatsen.

Heb je die ambities echter wel dan kunnen die advertenties behoorlijk afleiden en ten koste gaan van je eigen doelen. De kans is namelijk groot dat een potentiele klant die advertentie ziet en besluit daar zijn “centen” aan uit te geven.

Het is daarnaast veilig om aan te nemen dat je behoorlijk wat moeite hebt moeten doen om die bezoekers naar je site te krijgen. Denk hierbij aan het schrijven van blogs, het posten van content op social media en de interactie aangaan met jouw volgers om ze naar jouw website te krijgen.

Honderden bezoekers per dag is dan ook geen gemakkelijke taak, dus waarom zou je die dan vervolgens voor minder dan €100 per maand doorsturen naar een adverteerder?

Denk dus goed na of je potentiële advertentie-inkomsten wel opwegen tegen mogelijk lagere verkopen, voor je besluit advertenties in te zetten op jouw website.

 

SUCCES

 

Interesse om met Jerry verder te bouwen aan jouw succes?


INTERESSE OM MET JERRY SAMEN TE WERKEN? BESTEL HIER JOUW EENMALIGE COACHING

OF BESTEL HIER JOUW WORKSHOP