Selecteer een pagina

STRATEGIE

Je moet het dak reparen als de zon nog schijnt

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

5 Februari 2018

“Het afgelopen jaar is onze omzet met 20% gedaald. Er zijn gewoon een stuk minder aanvragen, en dat ligt waarschijnlijk aan de toenemende concurrentie.

We hebben dit jaar dan ook als doelstelling genomen om het internet volledig te gaan inzetten. Om eerste te worden in Google op ons vakgebied, de website moet ook flink onder handen genomen worden en we zijn al in gesprek met een bureau voor een complete rebranding.

Wat kan jij hierin voor ons betekenen?”

Het is een bekend fenomeen onder ondernemers: de strategie die je aanhoudt begint na verloop van tijd minder goed of uiteindelijk helemaal niet meer te functioneren. In veel gevallen zien ondernemers dat pas te laat aankomen…

Ondernemers zijn over het meestal een tikkeltje eigenwijs.

Wel op een gezonde manier hoor, maar desalniettemin eigenwijs. Dat kan ook niet anders, want dat heb je nodig gehad om jouw bedrijf te brengen waar het nu staat.

Om aan de start ervan dat onverzettelijke geloof in jezelf en het potentiële succes van jouw bedrijf te hebben gehad en door te zien wat niemand op dat moment nog kon zien.

Die koppigheid om ervoor te zorgen dat je niet met iedere wind mee waait en werd overspoeld met allerlei afleidingen. Om daarmee jouw huidige positie als ondernemer te bereiken.

Zo ga ik het aanpakken, dit is waar ik voor sta en zo moet je het gebeuren. Dát zijn ondernemers!

Maar wat als die aanpak scheurtjes begint te vertonen en niet meer zo goed werkt als vroeger?

Na tijden van welvaart, begint nu ineens het klantenbestand te krimpen, komen er minder nieuwe aanvragen binnen en lijkt het huidige netwerk uitgeput te zijn.

HET BEGINT OP DAT MOMENT PAS ECHT PIJN TE DOEN EN WORDT ER (NOOD)HULP INGESCHAKELD

 “Ik wil eerste staan in Google! De website moet direct beter en     het salesteam moet op training om de resultaten te verbeteren!”

Voor de realisatie van de website bleek in het verleden vaak “het neefje van….” ingeschakeld te zijn of een webdeveloper uit de kennissenkring die voor een vriendenprijsje wel “even” de complete website wilde maken. En ach, dat hele internet was toen nog niet zo belangrijk toch? Dus waarom niet.

Na maanden van sleutelen en het uitblijven van resultaat komt het management er dan vaak achter dat er inmiddels toch al €10.000 is uitgegeven aan de website en er een website staat die niets oplevert.

Dat móet en kán beter! Alleen één groot probleem steekt vervolgens zijn kop op: Het mag vanaf dan eigenlijk geen euro meer kosten en er wordt naar een “goedkope” oplossing gezocht.

Maar dan wel één die maximaal resultaat moet opleveren, voor deze minimale investering.

Gerelateerd: Hoeveel tijd ben je waard

Een goedlopend bedrijf kan je goed vergelijken met een huis.

Wanneer de fundering goed is neergelegd kan je door steentjes toe te voegen een steeds groter huis gaan bouwen, totdat het uiteindelijk jouw droomhuis is.

Maar als één van die steentjes niet goed is neergelegd, of van slechte kwaliteit blijkt te zijn dan wil je hier eigenlijk niet meer op verder bouwen.

Dat je “huis” scheef gaat groeien, naarmate je meer stenen gaat toevoegen wil je dan niet bij stil staan en met de oogkleppen op blijf je maar stug jouw huisje verder bouwen.

Als dan opeens het huis begint te wankelen, wordt er vaak als noodgreep wel een expert ingeschakeld die vervolgens voor een minimaal budget opeens het huis wel “waterpas” moet gaan maken, en ook nog “even” stevig genoeg om nog jaren op verder te bouwen…

‘JA, MAAR….’

Wanneer deze expert zijn werk doet, moet hij of zij wel met voorstellen komen om dingen eerst af te breken, voordat jullie verder gaan bouwen.

Maar de ondernemer is eigenwijs, weet je nog. Dat is tenslotte de eigenschap die hem heeft gebracht waar hij nu staat en het huis is hij in de loop der jaren ook zo vertrouwd mee geraakt.

Op ieder voorstel is de ondernemer dan ook geneigd om te zeggen  ‘maar’ of een ‘ja maar’ en van een constructieve samenwerking is op dat moment geen sprake meer.

ZACHTE HEELMEESTERS MAKEN STINKENDE WONDEN

Wil je die ondernemer oprecht helpen, dan zal je de ogen moeten openen. Dan zal hij een aantal stappen uit het huis moeten zetten, om eens van buitenaf naar zijn bouwwerk te overzien.

En dan met name een toekomstbeeld te schetsen, van het feit wat er gebeurt als er weer een verdieping bovenop wordt gezet of wat er gaat gebeuren als er nog eens 5 jaar “gebruik” in dit bouwwerk zal plaatsvinden.

Er moet dan wel iets veranderen en je moet daarnaast de ondernemer confronteren met zijn eigen gedrag. Een spiegel voorhouden.

Die oogkleppen afzetten en samen weer constructief verder werken aan het huis van morgen.

De andere optie is om een slecht product te verkopen… en daarmee een tijdelijke pleister op de stinkende wond te plakken.

Gerelateerd: No Pain, No Gain

De meeste echte experts kiezen (hopelijk) voor de constructieve aanpak en niet de tijdelijke pleister.

Wanneer je jouw werk goed hebt gedaan, ziet die koppige ondernemer ook wel in dat die goedkope tijdelijke pleister niets oplost en uiteindelijk ook alleen maar geld kost.

Het is dan ook belangrijk om als (koppige) ondernemer niet alleen maar kritiek op nieuwe dingen te hebben, maar diezelfde kritiek ook te hebben op de ‘oude’ manier.

De dalende cijfers zijn er natuurlijk niet voor niks? Is jouw oude vertrouwde aanpakken ondertussen niet een beetje outdated of wordt het niet gewoon de hoogste tijd om een nieuwe weg in te slaan?

En als je al een probleem hebt, ben je eigenlijk al te laat.

Ga daarom deze week eens rond de tafel zitten met een expert. Open je ogen eens en kijk vanaf een andere positie naar jouw business. Zeker wanneer het nog goed gaat en niet pas wanneer het dak ineens begint te lekken!

Je moet tenslotte het dak repareren als de zon schijnt.

 

En ze zeggen niet voor niks:

“De stappen die jou hebben gebracht naar waar je nu staat zijn niet de stappen die je naar het volgende niveau gaan brengen”

Maak jouw afspraak met Jerry om jouw bouwwerk te bespreken. Vul hier in:

Waarmee kan ik je van dienst zijn?

Op welk gebied kan ik je helpen?

Wat voor samenwerking zou het beste voor jou passen?

Op welk gebied zou je een workshop willen?

Hoeveel mensen zullen er aanwezig zijn?

Over welk onderwerp moet de lezing gaan?

Hoeveel mensen zullen er aanwezig zijn tijdens de lezing?

Welk budget heb je hiervoor gereserveerd?

Jouw gegevens zijn veilig en worden niet aan derden verstrekt. Bekijk hier de Algemene Voorwaarden