Als er één ding vaststaat dan is het dat tijden veranderen.

Zou jij 10 jaar geleden gedacht hebben dat je via het internet zou winkelen & jij online dus ook echt jouw bankgegevens in zou vullen? Of 5 jaar geleden hebben gedacht dat je anno 2016 de hele dag met je neus achter een telefoonscherm zou zitten om daarmee smileys via whatsapp naar je beste vrienden te sturen?

Veel van de dingen die we nu doen & heel normaal vinden hadden een paar jaar geleden nog ondenkbaar geweest. Persoonlijk vind ik het onwijs interessant om te zien hoe snel wij als mensen wennen aan deze nieuwe ontwikkelingen en ze in onze armen sluiten.

De tv heeft decennia lang de belangrijkste plek ingenomen in het gezin als zijnde het medium voor onze informatie voorziening & ontspanning. Het was echter de jaren daarvoor ondenkbaar dat dit zou gebeuren, want radio was hét middelpunt voor veel gezinnen.

Maar wat we in dat geval vergeten is dat voor radio de krant niet weg te denken was. En als we dan de sprong maken naar deze tijd heeft de mobiele telefoon de TV inmiddels van zijn troon gestoten.

“In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst”

Al deze veranderingen hebben niet alleen effect op ons privé leven, maar ook op hoe wij onze business runnen als ondernemers.

Een goed voorbeeld daarvan is de V&D. Dit gigantische Nederlandse warenhuis opende zijn deuren voor het eerst in 1887 en was sindsdien niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld.  V&D was oprecht een hoeksteen van de Nederlandse samenleving & een voorbeeld van succesvol ondernemen.

Toch hield de V&D vast aan nostalgie. Ze hielden vast aan de oude wijze van zakendoen. De wijze waarmee zij groot waren geworden, comfortabel mee waren & die vertrouwd voelde. Wat ze echter niet doorhadden is dat de tijd ze inmiddels had ingehaald.

Dat dingen veranderen is altijd een gegeven geweest, alleen is momenteel het tempo waarin de ene ontwikkeling zich afwisselt met de andere veel hoger geworden. Je zou dit tempo haast moordend kunnen noemen. En voor de V&D was dit ook zo.

De tijd waarin V&D opereerde was niet meer van deze tijd. Het beste voorbeeld daarvan is het feit dat de V&D de online-boot had gemist, met desastreuze gevolgen.

E-commerce was bij het warenhuis veel te lang een ondergeschoven kindje. Pas in 2008 werd er een webwinkel aan het concern gekoppeld, en zelfs toen met een beperkt assortiment. Concurrenten aan zowel de onderkant van de markt (bijvoorbeeld de H&M) als aan de bovenkant (zoals De Bijenkorf) waren veel sneller met de tijd meegegaan en hadden inmiddels een aanzienlijk online marktaandeel verworven.

Er moet overigens wel gezegd worden dat sinds de overname door Sun Capital V&D sterker op e-commerce ging inzetten, maar het leed was toen al geschied. De achterstand kon niet meer worden ingehaald & het doek viel voor het grootste Nederlandse warenhuis.

Het is vreselijk als je bedenkt dat daarmee ruim 100 jaar traditie uit het Nederlandse landschap verdween & ruim 10.000 werknemers hierdoor hun baan verloren. Dat zijn effectief dus 10.000 huishoudens die zonder inkomen kwamen te zitten.

En zo zijn er helaas nog tientallen voorbeelden te noemen van grote Nederlandse namen die ten onder zijn gegaan aan de “nieuwe tijd”. Denk hierbij bijvoorbeeld aan partijen zoals o.a. de Free Record Shop, de DA, Schoenenreus, Dixons & Halfords.

gerelateerd: http://www.nu.nl/dvn/3514890/overzicht-winkelketens-afgelopen-jaren-failliet-gingen.html

Maar het is niet allemaal mineur. Al deze ontwikkelingen bieden namelijk ook kansen, zeker voor jou als ondernemer. Er is alleen een andere aanpak, visie & mindstate voor nodig. En daarnaast moeten we de mobiele telefoon héél serieus gaan nemen.

De onderste video is dan ook een ‘Must Watch’ voor iedere ondernemer & zal je direct een goed beeld geven van hoe zeer de tijden aan het veranderen zijn.

Dit is een fantastische tijd om het bedrijfsleven in te gaan, omdat het bedrijfsleven in de komende 10 jaar meer gaat veranderen dan het in de afgelopen 50 jaar gedaan heeft”

– Bill Gates

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden & helaas focussen we ons als ondernemer te vaak op de verkeerde dingen om onze doelen te bereiken.

Zo denken we bijvoorbeeld nog steeds dat TV het grootste medium is & dat we met een tv reklame meer succes zouden bereiken dan bijvoorbeeld een campagne via social media.

Zo doen we nog steeds lacherig over snapchat en maken we nog steeds onszelf wijs “Mijn doelgroep is business to business & die zitten niet op facebook”


Maar duik eens in de cijfers en zie daadwerkelijk hoeveel mensen op social media zitten. Stel jezelf daarna eens oprecht de vraag: “Denk je dat het eenvoudiger is om een groot publiek te bereiken met die TV reklame of via social media?”

Hou je vast aan nostalgie of ga je mee met de tijd?

 

SUCCES!
Zet jij al de juiste online tools in? Download het overzicht nu!


► Wil jij met Jerry sparren over jouw business, neem dan hier contact op:
http://jerryvanstaveren.nl/brainstorm/

——————————————————————————————
Jerry van Staveren (Amsterdam 1981) is een gepassioneerde Business Coach.

Zijn fulltime business bestaat uit het begeleiden & ondersteunen van ambitieuze ondernemers die het volgende niveau willen bereiken met hun onderneming, maar daarin een knelpunt ervaren.

Dit knelpunt kan o.a. worden ervaren in tijd, omzet, strategie of simpelweg voldoening. 

Het zijn de ondernemers die de transitie van Hard Werken naar Smart Werken willen maken & de maximale potentie uit hun business willen halen.

Jerry bezit ruim 15 jaar ervaring in sales & coaching en heeft deze ervaring opgedaan als business coach bij o.a. Winst.nl (van Eelco de Boer & Tonny Loorbach) & als Sales Manager bij partijen zoals Reed Elsevier, Kenwood & Metro Cash and Carry. 

Naast zijn werkzaamheden als Business Coach is hij op wekelijkse basis een actief blogger, om zijn kennis & expertise te delen met de rest van de wereld, om zodoende andere ondernemers verder te helpen. Dat doet hij op 4 pijlers: Verkoop, Marketing, Strategie & Structuur.

Meer hierover vind je hier: http://jerryvanstaveren.nl/blog/

Tevens is hij gastblogger voor website’s als internetsuccesgids (met het nr1 marketing programma in PayPal) & actief als spreker voor onder andere de ondernemersopleiding van de Hogeschool van Amsterdam.

Een beeld van zijn achtergrond & drijfveren is te krijgen via het interview met Internet Succes Gids: https://www.internetsuccesgids.nl/jerry-van-staveren-interview/

Of via het nummer 1 business podcast van Studio Maestro: http://studiomaestro.nl/boost-your-sales-met-jerry/

Vind Jerry hier:

Website: http://jerryvanstaveren.nl/
Email: Jerry@jerryvanstaveren.nl
Facebook: https://www.facebook.com/jvsbusinesscoach/
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/jerryvanstaveren

Snapchat: jerryvstaveren
Instagram: https://www.instagram.com/jerryvanstaveren/