Heb jij dat ook wel eens gehad?

Je wilt een nieuwe auto kopen & het moment dat je op het punt staat je keuze te maken zie je die specifieke auto ineens overal rijden. Of dat moment dat je een nieuwe telefoon hebt gekocht, waarvan je dacht dat niemand hem had, en het je nu ineens opvalt hoeveel mensen ineens exact diezelfde telefoon hebben.

Als ondernemers ervaren we dit “fenomeen” vaak ook op zakelijk vlak. We hebben onszelf in dat geval een bepaald doel gesteld & als bij toverslag verschijnt dit dan op ons pad. We denken er die periode veel aan & opeens is het er.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan het moment dat je goed advies nodig hebt & dan ineens tegen een succesvolle andere ondernemer aanloopt, of dat je omzet nodig hebt & die klant waar je al maanden contact mee hebt “opeens” besluit om een samenwerking aan te gaan.

Vaak vegen we dit al snel van tafel door te zeggen dat onze geest ons voor de gek houdt of denken we dat het puur toeval is. Dat dit echter geen toevalligheid is, maar er een daadwerkelijk systeem achter schuil gaat staan we vaak niet bij stil.


Het filter

Ons brein wordt op elk willekeurig moment blootgesteld aan honderdduizenden prikkels, soms zelfs miljoenen. Prikkels die variëren van geuren, tot beelden, tot emoties. Je kent het vast wel dat je een bepaalde geur ruikt & deze je direct terug brengt naar een bepaalde herinnering. Het luchtje dat je oma altijd droeg, of de geur van de zee die je terugbrengt naar die eerste vakantie met je partner waar je zulke dierbare herinneringen aan hebt.

Het zijn altijd herinneringen of zaken die belangrijk voor je zijn, die waarde voor je hebben. Dat je dit opeens weer kraakhelder voor je ziet & precies weet wat het verband daarvan is komt door een specifiek filter in je brein.

De “moeilijke naam” voor dit filter is:

“Alles wat we zijn is het resultaat van wat we denken” – Buddha

Dit filter laat de dingen door die belangrijk voor je zijn & de graadmeter daarvoor is hoe vaak & hoeveel je aan een specifiek onderwerp denkt. Denk je dus veel aan het vinden van een geschikte zakenpartner, dan zal je opeens veel meer potentiële partners zien. Zoek je naar omzet, dan zullen jou in ene veel meer omzet mogelijkheden opvallen.

Maar het werkt ook de andere kant op: Denk je vaak aan het feit dat je iets niet kan of ergens niet goed in bent, dan zal ook dit jouw waarheid worden.


Maar dat je dit systeem niet aan toevalligheden of kans over hoeft te laten is de grootste gemiste kans voor ondernemers. Want zoals bij elk systeem kan je het verbeteren, trainen & optimaliseren. Het is vooral een kwestie van jezelf conditioneren & duidelijke doelen te stellen.

“Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan” – Pipi Langkous

Het best verkopende boek uit de geschiedenis (Think and grow rich van Napoleon Hill) is eveneens gebaseerd op de principes van RAS waarbij je jouw denkvermogen inzet om persoonlijk succes te bereiken.

Het is vandaag de dag nog steeds relevant & is wereldwijd meer dan 100 miljoen keer verkocht.
Naar verluidt heeft dit boek meer miljonairs gecreëerd dan elk ander boek uit de geschiedenis.

Het leert je methoden om zelfvertrouwen op te bouwen & voorziet je van een gedetailleerde plattegrond om succes te gaan bereiken.

Think & Grow Rich is een boek dat niet alleen zal veranderen wat je denkt, het verandert zelfs de manier waarop je denkt.

 

Het conditioneren van je brein

Een effectieve & relatief simpele manier om jezelf te conditioneren is door jouw doelen letterlijk op te schrijven. Dan bedoel ik niet dat je ze op je iPad moet tikken, of dat je ze op je mobiele telefoon via Evernote moet noteren, maar echt schrijven.

De fysieke handeling van schrijven (ja, echt met de hand) zorgt er namelijk voor dat zaken veel beter in je systeem komen te zitten.   Ik vind het persoonlijk heerlijk om te schrijven, en noteer werkelijk van alles.

Bij elk telefoongesprek, coachingsessie of brainstorm heb ik een notitieboek (of blok) bij de hand & noteer ik alle punten die bij mij resoneren. De écht belangrijke zaken zet ik een grote krul omheen & ondanks dat ik dit doe als geheugensteuntje merk ik dat zodra ik die krul heb gezet ik het eigenlijk al onthouden heb. Ik hoef de notities in veel gevallen niet eens meer na te lopen.

Het werkt zelfs nog krachtiger om jouw persoonlijke doelstellingen op te schrijven. Wat wil je bereiken? Wat heb je daarvoor nodig? In welke tijd? & wie kan je daarvoor gebruiken/inzetten?

Je stelt (en legt daarmee direct) jouw doelen vast & “conditioneert” je brein om deze ook daadwerkelijk te gaan “zoeken”.  Het activeert jouw “Reticular activating system” & je brein zal de informatie die je naar dat doel gaat brengen eerder tonen. Het zal je dus sneller & tevens beter gaan “opvallen”.

“Een doel zonder plan is slechts een wens” – Antoine de Saint-Exupery

Om een goed beeld te schetsen van hoe “Reticular activating system” in zijn werk gaat kan je de volgende (Engelstalige) video van een kleine 5 minuten bekijken


Begin dus vandaag nog met het vaststellen van jouw doelen. Schrijf ze op, visualiseer dit & vraag je bij elke stap in de toekomst af of het je dichter bij dit doel gaat brengen.

Jouw “Reticular activating system” zal dan gaan inzien hoe belangrijk het voor je is & zal je gaan bijstaan in het behalen van die doelen.


Succes!

► Wil jij met Jerry sparren over jouw business, neem dan hier contact op:
http://jerryvanstaveren.nl/brainstorm/

———————————————————————————————————

Jerry van Staveren (Amsterdam 1981) is een gepassioneerde Business Coach.

Zijn fulltime business bestaat uit het begeleiden & ondersteunen van ambitieuze ondernemers die het volgende niveau willen bereiken met hun onderneming, maar daarin een knelpunt ervaren.

Dit knelpunt kan o.a. worden ervaren in tijd, omzet, strategie of simpelweg voldoening.

Het zijn de ondernemers die de transitie van Hard Werken naar Smart Werken willen maken & de maximale potentie uit hun business willen halen.

Jerry bezit ruim 15 jaar ervaring in sales & coaching en heeft deze ervaring opgedaan als business coach bij o.a. Winst.nl (van Eelco de Boer & Tonny Loorbach) & als Sales Manager bij partijen zoals Reed Elsevier, Kenwood & Metro Cash and Carry.

Naast zijn werkzaamheden als Business Coach is hij op wekelijkse basis een actief blogger, om zijn kennis & expertise te delen met de rest van de wereld, om zodoende andere ondernemers verder te helpen. Dat doet hij op 4 pijlers: Verkoop, Marketing, Strategie & Structuur.

Meer hierover vind je hier: http://jerryvanstaveren.nl/blog/

Tevens is hij gastblogger voor website’s als internetsuccesgids (met het nr1 marketing programma in PayPal) & actief als spreker voor onder andere de ondernemersopleiding van de Hogeschool van Amsterdam.

Een beeld van zijn achtergrond & drijfveren is te krijgen via het interview met Internet Succes Gids: https://www.internetsuccesgids.nl/jerry-van-staveren-interview/

Of via het nummer 1 business podcast van Studio Maestro: http://studiomaestro.nl/boost-your-sales-met-jerry/

Vind Jerry hier:

Website: http://jerryvanstaveren.nl/
Email: Jerry@jerryvanstaveren.nl
Facebook: https://www.facebook.com/jvsbusinesscoach/
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/jerryvanstaveren
Snapchat: jerryvstaveren
Instagram: https://www.instagram.com/jerryvanstaveren/