Het is tijd voor eerste waardevolle gastartikel van Peter Post, Copywriter.

Tijdens zijn regelmatig verschijnende blogs neemt hij jou mee in de wondere wereld van copywriting & geeft hij tips om jouw copywriting naar het volgende niveau te brengen

Laat woorden voor je werken



Pakkende titels, hoe schrijf je die?

Het is een van de vragen die ik vaak in mijn mailbox krijg. In mijn branche heet het trouwens heading of kopregel, maar het is kennelijk hoe dan ook een uitdaging voor veel mensen om een goede titel te schrijven. In dit blog laat ik je zien dat het minder moeilijk is dan je denkt. Ik geef je ook een manier waarmee je zelf titels kunt maken die altijd goed werken.


Voor ik met pakkende titels begin…

Dit is een gastblog over copywriting. Teksten zijn voor je onderneming onmisbaar. Goede copywriting zorgt ervoor dat je kunt verkopen zonder verkoper.

Welke vragen heb jij over copywriting? Waar worstel je mee? Laat het me weten in het commentaar hieronder OF stuur een mail naar copy (@) peterpost.com


Titels zijn belangrijk
.

Je staat op de markt – met aardbeien. Je schreeuwt: ”3 dozen aardbeien voor 2 euro!”

Helaas, niemand koopt.

Je schreeuwt nog harder: ”3 dozen aardbeien voor maar 2 euro!”

En nog harder: ”3 dozen aardbeien voor maar 2 euro! ”

Maar nog steeds koopt niemand iets.

Je geschreeuw zorgt niet dat mensen gaan luisteren. En je kunt alleen iets verkopen aan iemand die wél naar je luistert.

Harder schreeuwen helpt kennelijk niet. Je zal het anders moeten aanpakken om aandacht te trekken. Met je titels werkt het net zo. Meer uitroeptekens? Woorden in grote letters? Of een andere boodschap?


Goede titels zorgen dat mensen even naar je luisteren…

Een titel heeft twee functies. De eerste is dat mensen heel even de tijd nemen om naar je te luisteren. Even stilstaan bij wat je te zeggen hebt. Hoe je dat kunt doen, daar komen we zo op: eerst die andere functie.


Titels moeten je lezer het verhaal in trekken

Een goede titel zorgt dat je lezer ook de volgende zin gaat lezen. (En de functie van de volgende zin is dat je lezer de volgende zin gaat lezen, enzovoort – zodat je je hele verhaal en alle argumenten kunt vertellen.) Dus: een goede titel pakt een passant bij de strot EN trekt hem/haar de tekst of video in.

80% leest alleen de titel

Toen ik in 1988 als junior copywriter begon was het een van de eerste dingen die ik leerde: titels zijn belangrijk. Van de mensen die überhaupt stilstaan bij een advertentie (blog, website, mail, verkoopbrief, salespage …) leest 80% alleen de titel.

Die andere 20% leest of bekijkt ook andere delen.

Met andere woorden: zeg in je titel precies wat je te zeggen hebt. Dat was een gouden regel in reclame. Of zorg ervoor dat je titel (in combinatie met het plaatje) zo sterk is, dat mensen je tekst wel in willen duiken.

In deze Engelse advertentie van Audi is alles al gezegd met plaatje en titel. De boodschap (dit is een heel snelle Audi) komt recht tussen de ogen binnen.


Je wilt dat mensen verder lezen (of kijken)

Als je een blog of vlog publiceert, wil je juist dat mensen verder gaan, je tekst induiken of je video bekijken. Dat kun je op verschillende manieren aanjagen, maar ook hiervoor geldt dat je titel het belangrijkste element is: daarmee nodig je uit, verleid je.

Zonder goede titel, is de rest van je werk eigenlijk voor niets.


De makkelijkste manier om titels te maken

Als je met de woorden ‘Hoe je’ begint en dat aanvult met waar het over gaat, heb je een titel: ‘Hoe je titels schrijft’.

Alleen… dat werkt niet zo goed. Mensen hebben veel te doen en ze moeten toevallig in je onderwerp geïnteresseerd zijn, willen ze je tekst induiken.

“Ja, maar, ho!”, hoor ik tegenstanders roepen, “bij mij werken ze wel.”

Tuurlijk. Er zijn altijd mensen die willen weten hoe je iets doet. Tik op YouTube maar eens in ‘How to’ of ‘Hoe je’ en je komt lijsten en lijsten en lijsten met hits tegen.

‘Hoe je titels schrijft’  is een beetje saai maar het is vooral ook een magere belofte. Wie specifiek op zoek is naar hoe je titels moet schrijven, gaat het misschien lezen. Gemiste kans! Je bereikt nu een boel geïnteresseerden niet.


Wat je eraan kunt doen

Als je je belofte scherper maakt, gaat het beter voor je werken.

‘Hoe je pakkende titels schrijft’ is al wat beloftevoller, maar nog niet goed genoeg.

Probeer je belofte overstijgender te maken. Wat levert het je lezer uiteindelijk op? Pakkende titels, ja… Maar als blogger, vlogger, ondernemer ben je op zoek naar: titels waardoor je blogs beter gelezen worden / je vlogs beter bekeken worden / je meer volgers krijgt.

Dus: ‘Hoe je pakkende titels schrijft waardoor je meer volgers krijgt’


Wat je nog meer kunt doen

Probeer de belofte zo intensief en expliciet mogelijk te maken, maar zorg dat je nakomt wat je belooft. In je titel geef je als het ware een vooruitzicht op de belofte: wat het je oplevert als je dit stuk leest.

Als je een goede titel schrijft, zorg je dat meer mensen het gaan lezen en krijg je dus meer volgers. Het hangt uiteraard van meer af, zoals de inhoud van je verhaal. Maar toch: met een goede titel duiken meer mensen je verhaal in.

Door je belofte nog iets ruimer te maken wordt het zoiets: ‘Hoe je pakkende titels schrijft waardoor je meer volgers krijgt (en meer betalende klanten)’

AHA!

Het lijkt allemaal heel logisch. Meer mensen die je teksten lezen of je video’s bekijken, betekent meer volgers. En van een deel van die volgers kun je uiteindelijk betalende klanten maken. Daar moeten nog wel wat stappen voor gezet worden, maar het kan.

In je hoofd gebeurt met deze constructie het volgende: “Okay, als ik dit lees kan ik pakkende titels schrijven die me meer volgers opleveren EN meer betalende klanten.”

Dat laatste stukje is waar je lezer misschien al jaren naar op zoek is. De grote droom. Je lezer krijgt een simpele eerste stap aangereikt (het schrijven van pakkende titels die meer volgers opleveren) en krijgt de grote droom er als het ware gratis bij. Het wordt eenvoudig gemaakt om die grote droom te verwezenlijken. Waardoor je eerder geneigd bent de tekst in te duiken en aandachtig te lezen.


Bijeffect

Dat je iets waardevols weggeeft, wordt door je lezers zeer gewaardeerd. Een bijeffect daarvan is dat ze de volgende keer weer je tekst in zullen duiken als ze iets van je tegenkomen. Jij hebt immers waardevolle info voor ze.

Nog een paar algemeenheden tot slot.


Killyourdarlings

Hoe leuk woordgrappen soms ook zijn: het gaat in een titel maar om twee dingen: mensen bij de strot pakken en het verhaal insleuren. Een woordgrap wordt vaak verkeerd begrepen, mensen moeten er net even te lang over nadenken (waardoor ze afhaken) of er staat iets flauws. Probeer altijd je belofte te maken. Dat doe je door gewoon te zeggen waar het over gaat. 


Geen punt aan het einde…

Door een punt achter je zin te zetten, sluit je het helemaal af. Er is geen ruimte voor interpretatie of fantasie. Het wordt een stelling waardoor het minder nodig is om de tekst of video in te duiken.  Als je titel uit meerdere zinnen bestaat, zet dan een punt achter de zinnen, zoals het hoort – behalve bij de laatste. Slimmer is om af te sluiten met ‘…’


‘Hoe je…’ attractiever maken

Je kunt aan elke zin die begint met ‘Hoe je’ ‘Ontdek’ toevoegen. Doe dat vooral bij verkooppagina’s of inschrijfpagina’s. Het heeft twee voordelen: je zet mensen aan tot actie en het maakt nieuwsgierig.


Lengte van je titels

Zeg wat je te zeggen hebt. Soms kan een titel drie woorden lang zijn. Soms heb je 37 woorden nodig. Of nog meer. Maar schrap het overbodige. Onderstaand een goed voorbeeld van een lange titel, van Dan Kennedy: subtitel en titel is totaal 47 woorden.

Het gaat er om wat je zegt. En het gaat er om hoe je het zegt.


Volgende stap

Titels zijn het belangrijkste van al je tekstonderdelen. Ze zorgen dat je gehoord wordt EN dat mensen je tekst induiken of je video kijken. Ik heb je laten zien hoe je zelf eenvoudig pakkende titels kunt schrijven door aan ‘Hoe je…’ een concrete belofte toe te voegen EN te vertellen wat het iemand uiteindelijk oplevert. Ga daarmee aan de slag: schrijven, schrappen, testen (dat laatste vooral voor verkoop- en inschrijfpagina’s).

Veel succes en tot volgende maand.

 


Peter Post helpt ondernemers om meer omzet te halen uit het internet door de juiste woorden & strategieën te gebruiken. Met goede teksten verkoop je meer.

“Ik ben copywriter van beroep – maar wel een luie: ik laat woorden werken”

Een copywriter is een tekstschrijver die kan verkopen met woorden. Het gebruik van een ander woordje in een titel kan een wereld van verschil maken, waardoor een simpele mailcampagne 5000 euro oplevert binnen vier uur. Als ondernemer kun je niet zonder die woorden

Woorden bepalen het verschil tussen wel of geen omzet. Wel of geen bezoek aan je website. Wel of niet geliked worden op Facebook. Maar wanneer werken woorden wel voor je en wanneer niet? Dat is zijn vakgebied, zijn expertise. Profiteer van zijn reclameverleden.

Vanaf 1988 tot 2003 maakte hij de reclame-communicatie voor partijen als Microsoft, Mercedes-Benz, Albert Heijn en Postbank.

Nu wordt hij ingehuurd om e-mailcampagnes te ontwikkelen, salespages te schrijven, webinars te optimaliseren, websites hoger in Google te krijgen & andere online verkoopgerelateerde vraagstukken te beantwoorden

Wil jij de inspiratie van Peter ontvangen? Klik dan HIER

Meer weten over Peter? Kijk dan HIER