De online wereld veranderd in rap tempo en met name social media heeft hier een grote bijdrage in. De ondernemer uit dit gesprek is een expert als het op dit gebied aankomt. Onder de noemer practice what you preach is hij constant aanwezig op alle social media kanalen en zet hij video marketing in om zijn brand een boost te geven. Daarnaast geeft hij wekelijks trainingen over social media en in dit gesprek zal hij alvast een aantal tips met je gaan delen. Ik wens je veel leesplezier & inspiratie toe in het volgende ‘NetWerkT’ gesprek:
- Kan je misschien iets vertellen over wie jij bent & waar jij je mee bezig houdt voor de mensen die jou nog niet kennen?
Mijn naam is Maarten Kasanmoerawi, inmiddels al 20 jaar samen met mijn vrouw en wij hebben een zoontje van 3. Ik ben geboren en getogen in de mooiste stad van Nederland, Rotterdam.
Eigenlijk ziet elke dag er voor mij anders uit. Maar de rode draad daarin is dat ik constant in de weer ben met mijn smartphone. Zo ben ik de hele dag door in gesprek met klanten of filmpjes en foto’s aan het schieten voor op mijn snapchat of instagram account.
Vandaag moet ik bijvoorbeeld twee workshops geven en hebben we op kantoor een netwerkborrel. Morgen geef ik weer zo’n workshop en heb ik de rest van de dag ingepland om nieuw business te bellen. Onder het motto een beller is sneller.
- Jouw focus ligt op echt social media, waar komt dat vandaan?
Het is gewoon de toekomst, punt!
Of je er nou van houdt of het juist enorm haat Social media biedt je een enorm platform om op een laagdrempelige en leuke manier in contact te komen met interessante mensen.
Mensen die dezelfde interesses en passies delen.
Zo hebben wij elkaar bijvoorbeeld ook ontmoet via Instagram en kijk eens waar dat naar toe heeft geleid. Via Instagram, Facebook en LinkedIN heb ik mijn zakelijk netwerk zowel online als offline flink kunnen uitbreiden.
Zoals je met het bellen van morgen al hebt kunnen zien moeten de twee werelden van online en offline in mijn optiek elkaar wel versterken.
- Wat is in jouw ogen het belang van social media?
Ten eerste: Dankzij social media kan je beter grip krijgen op wat de behoeftes van jouw doelgroep daadwerkelijk zijn en hier veel sneller en directer op inspelen.
Ten tweede: je kan er werkelijk iedereen tegenkomen: je potentiële leveranciers, klanten, nieuwe doelgroepen of zelfs een nieuwe collega. Om over potentiële zakenpartner maar te zwijgen. Iedereen zit tegenwoordig op social media, dus in essentie is iedereen binnen handbereik.
Slechts een paar toetsen op je toetsenbord van jou verwijderd.
- Waar zou je zelf zeggen dat de toegevoegde waarde voor anderen ligt?
Ik ben daar heel duidelijk in: ambitieuze ondernemers die niet actief aanwezig zijn op social media zullen geen grip meer krijgen op de markt. Daarnaast verwachten consumenten en cliënten tegenwoordig dat je gewoon aanwezig bent op social media.
Ik quote Bill Gates
“if your business is not on the internet
then your business will be out of business.”
-
- Wat is de meest gemaakte fout in jouw ogen?
Poeh, Ik kan er wel 100 noemen maar ik zal mijn antwoord beperken tot 3.
-
- Mensen uitnodigen om een groep te “liken” zonder eerst een relatie op te bouwen of op zijn minst jezelf eerst te introduceren.Nu kan deze tactiek overigens wel 1 of maximaal 2 keren goed gaan, maar ik ken zelf een paar mensen die mij meer dan 20 keer hebben uitgenodigd om dezelfde groep te liken. Dat wordt dan al heel snel vervelend en dat soort cases gebruik ik nu als voorbeeld tijdens mijn social media workshops.
- Mensen publiekelijk verbeteren of aanspreken op taalfouten in de comments. De welbekende taalnazi’s. Fuck that shit!Dit gedrag laat alleen maar zien dat je een onplezierig persoon bent en dat je jouw tijd niet nuttig kan besteden. Tip: Doe dat in PB met een smile ter afsluiting en biedt dan gratis aan om een paar teksten te redigeren, daar scoor je veel meer punten mee.
- De foute foto’s posten bij je boodschap. Hierdoor komt de boodschap die jij wil overbrengen totaal niet over op je doelgroep. Blijf je dit gedrag herhalen dan zullen jouw potentiële klanten je na verloop van tijd niet meer serieus nemen.Schakel een grafische vormgever in die voor jou een aantal ontwerpen upfront kan maken. Het kost je een paar knaken, maar dat heb je er als ondernemer toch wel voor over als het gaat om jouw persoonlijke branding in de markt?
- Je geeft trainingen en workshops op social vlak, Wat wil je daarin vooral meegeven?
Beste ondernemers in plaats van te luisteren naar zelfbenoemde social media experts, omarm social media en probeer zelf “dingen” uit! For crying out loud! Wees geen perfectionist en sta niet afwijzend over tegenover nieuwe ontwikkelingen. Alles werkt, zolang jij dat ook doet!
- Omschrijf jouwe ideale klant eens
Mijn ideale klant is gepassioneerd over de business en over het ondernemen. Hij/zij begrijpt dat de vraag van markt en aanbod verplaats is van offline naar online.
- Wat zijn jouw persoonlijke ambities voor de toekomst?
Binnen 5 jaar wil ik met het bedrijf internationaal opereren op gebied van digital marketing, branding en educatie voor gerenommeerde merken. Dan heb ik het ook over merken die wij gerenommeerd hebben gemaakt, samen met mijn zakenpartners. The sky is not the limit, but you are!
- Wat is voor jou het mooiste moment in je onderneming geweest?
Dat we mensen aan het werk hebben kunnen zetten voor leuke opdrachten. Dit was het moment dat we zijn gaan werken AAN de organisatie in plaats van IN de organisatie. Nog een heerlijk moment was dat we spontaan hebben kunnen besluiten om “ff” naar New York te gaan, om te werken in een andere omgeving.
Volg Maarten op:
- Waar liggen jouw persoonlijke uitdagingen?
Moeilijk! Ik zie werkelijk bijna alles wat ik doe voor de organisatie en mijn cliënten als een uitdaging.
De aller grootste uitdaging blijft om samen met mijn partners de organisatie naar een ongekende hoogte te tillen zonder onszelf als individu kwijt te raken.
- Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?
Get rid of the losers! Losers zitten vast aan het verleden en doen niks anders dan klagen dat het vroeger allemaal beter was. Laat je omringen door mensen die een specialist zijn op een bepaald vakgebied en waarmee je een goede klik heb.
- Welke tip zou jij ondernemers willen meegeven?
Omarm technology, omarm social media, omarm de veranderingen en ga er mee aan de slag! Ow ja……. En get rid of the losers.