De ondernemer uit dit gesprek is een succesvolle coach uit België. Zij focust zich vooral op verbindend verkopen en iets wat zij zelf noemt ‘impact marketing’. Dat richt zij ook nog eens op een hele specifieke niche, namelijk high-end vrouwelijke ondernemers. Over keuzes durven maken gesproken…! Ze helpt ze door ze uitsluitend de dingen te laten doen die werken. Snap je waarom zij en ik veel raakvlakken hebben?! 😉 Ik wens je alvast veel leesplezier & inspiratie toe in dit volgende inspirerende ‘NetWerkT’ gesprek:

 

Dit keer met Petra Mertens

Eigenaar van Realiseer je Droombedrijf



Coach die vrouwelijke ondernemers helpt om meer omzet te behalen via sterke marketing en authentieke verkoop

 

Kan je misschien iets meer vertellen over jezelf en wat je doet?

Ik ben Petra Mertens en wat ik doe is gedreven ondernemers begeleiden om buiten de lijntjes te kleuren en om op hun eigen unieke manier hun grootse doelen en visie te bereiken.

Om te leven vanuit hun visie door impact Marketing en authentiek Verkopen.

Wat was voor jou het punt dat je besloot om te gaan ondernemen?

ik ben heel pragmatisch begonnen 🙂

Ik had namelijk mijn ontslag gekregen tijdens een reorganisatie en had mijn buik vol van organisaties en bazen die in mijn ogen geen idee hadden waarmee ze bezig waren.

Ik had toen al 20 stielen en 21 verkeerde keuzes, bij wijze van spreken 🙂 want hoewel ik altijd wel een management functie voor elkaar kreeg, was ik na een hele korte periode toch steeds weer ongelukkig

Op je website staat inderdaad dat het niet direct een schot in de roos was, wat is de les die je hieruit hebt getrokken?

De les die ik hieruit heb gehaald is dat er een andere manier moest zijn. En dat er wat dat betreft twee opties waren:

  • of ik zou die vinden of
  • ik zou toch weer in dienstverband gaan werken.

Want ik had voor mezelf wél al beslist dat dit niet het leven was dat ik wilde, hoewel het schijnbaar heel normaal was om als zelfstandige hard te werken en amper iets te verdienen

Wat ik daarnaast heb geleerd is dat ik wel degelijk heel stevig in mijn schoenen sta en kan doorzetten als ik iets echt heel graag wil

 

Je hebt met jouw business gekozen voor een hele specifieke niche, in het bijzonder high level ondernemers en je wilt daarin uitsluitend met vrouwen werken. Waar komt dit vandaan?

Ik zou willen dat ik daar één of ander heel spiritueel antwoord op kon geven als zijnde dat dit altijd mijn roeping is geweest enzo 🙂 maar dat is het niet.

Het is gewoon zo gegroeid en gaandeweg heb ik het omarmd als mijn purpose

High level omdat ik daarmee al een eerste schifting maak, want ik kan enkel werken met vrouwen die bereid zijn er vol voor te gaan en die écht willen ondernemen,

Het is geen oordeel, maar ik vind wel dat vrouwen veel te snel vinden dat het zo goed loopt, terwijl er van omzet amper sprake is en ze lang niet het leven kunnen leiden dat ze willen.

Intussen is het me zo eigen en ben ik echt zo ontzettend blij met wat ik noem de Queens in Business dat het als een perfect op maat gemaakte jas voelt

Er zijn momenteel veel “sales-guru’s” online actief, wat maakt jou anders dan al deze andere aanbieders?

Omdat ik dat niet ben.

Al zou je dat met een naam als SalesQueen natuurlijk wel kunnen denken.

Daarom ben ik ook steeds vaker Queen in Business aan het gebruiken.

Ik wil niet op enkel één stuk focussen want je DROOMbedrijf realiseren IS niet enkel één vaardigheid.

Het is een totaalpakket.

En het is maar als ik al die facetten kan meenemen dat het voor mij werkt en dat ik blij blijf. En met mijn klanten de meest geweldige resultaten kan halen

Ook al ben ik daarmee niet de typische coach voor vrouwen 🙂

Want ik heb het dus wél over sales. En omzet. En cijfers. En andere dingen die vrouwen vaak het liefst graag vergeten

Op salesvlak bekijken wij veel zaken hetzelfde. Hoe kijk jij zelf tegen sales aan en wat is hierin het grote geheim, in jouw ogen?

Eigenlijk wat ik eerder ook al zei: Het is niet één ding. Het is de volledige schakel.

Hoe beter je marketing, hoe hoger je trust-factor, des te makkelijker mensen JA zeggen, ongeacht het prijskaartje.

En sales is niet enkel een vaardigheid die je kan leren, je moet het ook echt voelen dat je de ander helpt. Voor mij is sales niet iemand overtuigen om iets van je te kopen.

Het is wél de ander helpen een beslissing te nemen.

Dat geeft een totale andere energie en maakt dat je echt kan samenwerken.

En ja het blijft ook wel mijn stokpaardje dat ondernemers en vrouwen in het bijzonder er te weinig mee bezig zijn waardoor het nooit goed komt.

De meerderheid gelooft écht dat als je maar genoeg berichten op FB plaatst dat de klanten dan vanzelf komen.

Maar dat is echt niet zo, je moet altijd een manier hebben om hen uit te nodigen om JA te zeggen.

Je conversie methode is dus echt van belang

Wat zijn je ambities voor de toekomst?

ik vind dat een hele moeilijke vraag omdat ik het al lastig vind om voor volgend jaar een vakantie vast te leggen 🙂 maar ik geloof dat ik dan nog steeds doe wat ik vandaag doe, alleen dat het dan groter is en ik nog veel meer vrouwen inspireer en help om hun dromen echt in realiteit om te zetten

Je bent goed vertegenwoordigd online. Hoe kijk je zelf tegen internet en social media aan?

Het is gewoon geweldig en ik snap het eerlijk gezegd niet als je het als ondernemer nu nog steeds niet ten volle hebt omarmd

Het maakt mijn leven zoveel makkelijker, ik ga echt nooit never ever nog naar een netwerkborrel en mijn seminaries en programma’s zijn daarentegen wel altijd uitverkocht. Puur en alleen door online in te zetten.

Mijn tip is vooral om het über simpel te houden. Ik ken niks van SEO of van funnels, laat staan van techniek.

Ik zoek en vind altijd de meest makkelijke manier en die werkt perfect.

Zo vaak wordt er blind gestaard op het aantal likes en volgers terwijl dat totaal niks zegt over hoeveel betalende klanten er zijn. Laat staan omzet

“Ik snap het eerlijk gezegd niet als je het als ondernemer nu nog steeds niet ten volle hebt omarmd”

“ik ga echt nooit never ever nog naar een netwerkborrel en mijn seminaries en programma’s zijn daarentegen wel altijd uitverkocht. Puur en alleen door online in te zetten” 

Waar liggen jouw persoonlijke uitdagingen?

Mijn grootste uitdaging van de afgelopen 3 jaar was toch wel mijn gezondheid. Maar daar wordt hard aan gewerkt en het gaat steeds beter.

Ik geloof in de uitspraak:

How you do one thing is how you do everything

dus als ik verder wil groeien is het noodzakelijk dat ik ook fysiek sterker word.

Verder ben ik ervan overtuigd dat ondernemen en je DROOMbedrijf realiseren de snelste weg is in persoonlijke ontwikkeling.

Om de simpele reden dat je zelf ook moet groeien aangezien je klanten dat ook doen

Wat is het grootste leermoment geweest?

Toch wel de grote crash in 2014. Het voelt echt als een VOOR en NA. Ik ben niet meer dezelfde en dat resulteert zich in een hele andere business.

Niet zozeer qua cijfers, maar wel qua mensen met wie ik nu mag samenwerken en de resultaten dat zij bereiken.

Het was op dat moment super hard maar nu kan ik er dankbaar op terugkijken want heeft het me nu veel moois gebracht

Wat is voor jou persoonlijk het mooiste moment in je onderneming geweest?

Het aller mooiste moment blijft het cliché de blinkende ogen van mijn klanten en hoe hun leven verandert.

Dat blijft gewoon elke keer opnieuw heel bijzonder om van zo dichtbij mee te maken en de facilitator te zijn.

En uiteraard ook als er na een 2-daags seminarie een rij staat te wachten van enthousiaste dames die met een ingevuld deelnameformulier niet kunnen wachten om verder samen te werken.

Dat is mega kicken, elke keer weer.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?

investeer in jezelf maar doe dat bij diegene die het soort bedrijf of leven hebben dat jij zelf wil, omdat je daar het snelst van leert en stappen zet

Welke tip zou jij zelf aan ondernemers willen meegeven?

wees niet bang om voluit te gaan en het internet écht te omarmen. Altijd op de manier die bij jou past! Maar het is ZO een mega opportunitieit.

Zeker hier in Vlaanderen zie ik er weinigen die het echt goed in de vingers hebben, terwijl er nu ontzettend veel kansen zijn

 

 

Bekijk andere gesprekken