In dit item deel ik gesprekken met ondernemers uit mijn eigen netwerk. Ondernemers die mij inspireren en het is mijn doel deze inspiratie ook op jou als lezer over te brengen

 

 

Dit keer met Dennis van Leeuwen
Eigenaar van Studio Maestro



Van nature een ondernemer &
dé rechterhand voor ondernemers op het
gebied van Internet & Marketing 

 

 

Kan je de lezers misschien iets meer vertellen over wie jij bent, wat je doet & je achtergrond.

Jazeker, ik ben Dennis van Leeuwen en met Studio Maestro helpen wij ondernemers als rechterhand in de techniek met hun website en internet marketing

De ondernemer kan zich hierdoor volledig richten op de content en wij zorgen dat alles gemaakt en geplaatst wordt. Wij maken bijvoorbeeld websites die goed gevonden worden in Google, Facebook campagnes en komen met creatieve ideeën om meer omzet online te behalen

Momenteel ben ik 26 jaar en al sinds mijn 19de actief als ondernemer. Ik kom oorspronkelijk uit Vught en heb momenteel mijn kantoor & appartement in Den Bosch.


Wat was voor jou persoonlijk het punt geweest dat je besloot om voor jezelf te gaan ondernemen?

Eigenlijk begon het tijdens mijn studie al heel erg te kriebelen. Ik volgde toen de opleiding ICT Media Design in Eindhoven op de Fontys Hogeschool. Daar kregen we lesstof die ik eigenlijk ook kon implementeren voor ondernemers.

Eigenlijk zat ik tijdens de les alleen maar te werken achter mijn laptop. En de leraren maar denken dat ik hard bezig was met de lesstof.

Via via kwamen er toen al wat aanvragen binnen om websites te maken. Ik heb toen 3 opdrachten opgespaard en heb toen mijn baantje als afwasser bij De Heer Kocken in Vught opgezegd. Vervolgens ben ik direct naar de Kamer van Koophandel gegaan.

Een leuk weetje is dat ik nog een kleine discussie heb gehad met mijn ouders of ik mijn vaste bijbaantje wel moest opzeggen, omdat ik daardoor toch verzekerd was van maandelijkse inkomsten om uit te geven in de kroeg 😉

Het restaurant was trouwens een van mijn eerste klanten en ik heb heel veel connecties te danken aan John, de eigenaar van het restaurant. Leuk hoe dingen kunnen lopen.


Je was relatief jong toen je de sprong waagde, hoe heeft dat jouw ondernemerschap beïnvloedt?

Enorm, persoonlijk zou ik me geen ander leven kunnen voorstellen. Het ondernemerschap heeft mij op alle vlakken in mijn leven verandert en ik kijk daardoor heel anders tegen het leven aan dan mijn leeftijdgenoten.

Het grootste verschil zit hem denk ik in de persoonlijke ontwikkeling. Ik ben echt een P.O. junkie en probeer mezelf constant te ontwikkelen en naar een hoger niveau te tillen. Dit kan ik dan ook echt merken in mijn manier van denken.

Als ik daarnaast af en toe terug denk over beslissingen van bijvoorbeeld een jaar geleden denk ik toch vaak “Oei, dat zou ik nu toch écht anders aanpakken”. Leuk om daarbij stil te staan & die groei te zien.

Daarnaast merk ik ook dat veel vrienden en mensen van mijn leeftijd met hele andere dingen bezig zijn. Die zijn nu bijvoorbeeld vooral bezig met baantjes zoeken, stappen & gamen

 

Je focust jouw bedrijfsvoering op het verhogen van de zichtbaarheid & conversie online maar wat maakt jou uniek t.o.v de vele concurrenten op dat gebied?

Het begint voor mij allemaal bij empathie. Ik kan mij heel goed inleven in de ondernemer en zijn bedrijf.

Dit maakt het heel goed mogelijk om de nieuwste internet marketing technieken door te koppelen naar een product of dienst. Daarnaast geloof ik heilig in de volgende quote :

“Practice what you preach”

Ik probeer echt met mijn eigen marketing het goede verbeeld te geven. Veel bedrijven in mijn branche doen internet marketing voor bedrijven terwijl ze de technieken zelf niet eens toe passen.

Je gaat toch ook niet naar een zieke dokter om je te laten helpen of een personal trainer met overgewicht op het gebied van fitness?

Daarom vind ik onze eigen marketing zo belangrijk.

 

Hoe geef je jouw eigen signatuur aan de projecten die je oplevert?

Ik vind communicatie één van de belangrijkste onderdelen.

De ondernemer moet weten waar wij mee bezig zijn. De hele internet marketing wereld is toch onbekend voor de ondernemer en wij proberen hem/haar hier echt in mee te nemen en te betrekken. Indien dit gewenst is natuurlijk.

 

Wat zijn je ambities voor de toekomst? Waar wil je staan over bijv. 5 jaar?

Over 5 jaar wil ik mijn eigen marketing 100 procent op orde hebben. Momenteel zijn we heel hard bezig om alles netjes te krijgen. Daarnaast werk ik dan met veel ondernemers samen waar wij de complete internet marketing strategie voor uitwerken.

Dit doen we met een klein team van 3 a 4 personen, maar we werken samen met veel freelancers die projecten voor ons uitwerken. Ik zie het ook echt voor me dat wij het kunnen maken om in onze slippertjes rond lopen.

Recentelijk hebben we ook een kantoor upgrade gedaan dus de grasmat ligt er in ieder geval al

Marketing is één van je belangrijkste pijlers en je hebt o.a. een eigen podcast. Hoe kijk je zelf tegen marketing aan?

Marketing is voor mij echt een manier om super creatief te zijn. Vroeger stopte ik mijn creativiteit in nieuwe projecten. Toen was ik vooral bezig om nieuwe concepten uit te proberen zoals webshops. Ik kwam uiteindelijk tot de conclusie dat je jezelf beter kan focussen op één ding.

Marketing is voor mij dan ook gewoon een visitekaartje. Als ik mijn eigen marketing goed op orde heb komen de aanvragen van andere ondernemers vanzelf. Die willen in veel gevallen hetzelfde.

Als ik één advies zou mogen mee geven : Bijna elke branche ligt online te slapen. Go get them!!


Waar liggen voor jouw gevoel de kansen & waar gaat de markt heen bewegen volgens jou?

Ik heb het gevoel dat de marketing steeds persoonlijker wordt.

Video marketing neemt enorm toe. Kijk maar is naar een medium als Periscope. Echt geweldig. Verder denk ik dat elk bedrijf online waarde moet creëren om de klant over te halen.

Je komt er niet meer mee weg door alleen een telefoonnummer op je website te zetten. Je moet echt moeite doen om de klant te bereiken.


Waar haal je jouw inspiratie vandaan & wat doe je op momenten dat die inspiratie niet vloeit?

Ik krijg inzichten en inspiratie als ik alles in mijn hoofd netjes op een rijtje heb. Als ik de hele dag aan het rennen ben dan ben ik veels te druk.

Ik moet echt mijn dag voor mezelf beginnen zonder telefoon en mail. Dan kan ik goed nadenken en komen de inzichten vanzelf. Ik volg  één podcast heel actief voor inspiratie en dat is het Smart Passive Income van Pat Flynn.

Vroeger maakte ik ook de fout door te veel te luisteren. Hierdoor wordt je constant van links naar rechts gegooid met ideeën en komt je nooit echt ergens aan toe. Door minder te luisteren en te lezen kan ik meer mijn eigen weg kiezen. Ik word hierdoor een stuk minder impulsief

 

 

Waar liggen jouw grootste persoonlijke uitdagingen/ontwikkelpunten?

Mijn grootste uitdaging ligt bij het uit handen geven van opdrachten.

Ik vind het heel moeilijk om dingen los te laten. Zo ben ik af en toe nog met dingen bezig die team members heel goed zelf kunnen oplossen. Hierdoor kan ik minder waarde creëren wat goed is voor de groei van mijn bedrijf.


Wat is je grootste leermoment geweest?

Mijn grootste leermoment is vorig jaar geweest. Toen heb ik in een nieuw project geïnvesteerd. Dit project lag gewoon te ver buiten mijn bestaande wereld. Ik wist er te weinig van af en uiteindelijke heeft het super veel geld en energie gekost.

Daarom kies ik nu dan ook alleen maar projecten die constructief zijn voor Studio Maestro. Mijn podcast is daar een mooi voorbeeld van


Wat is voor jou persoonlijk het mooiste moment in je onderneming geweest?

Mijn mooiste moment in mijn onderneming komt uit dit jaar en was de keus om te starten met het Latverhogers traject van Eelco de Boer. Dit heeft alles in mijn leven verandert met betrekking tot hoe ik over werk & business nadenk.  Echt een geweldig coachingstraject.


Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?

Verhoog je prijzen!

Ik was veel te goedkoop waardoor ik enorm veel volume moest draaien om een beetje geld te verdienen. Door de prijzen een flink stuk te verhogen heb ik veel meer marge en kan ik tevens de projecten nóg beter opleveren omdat ik meer tijd heb. Denk dus nog eens goed na over je prijs.

Vaak zijn we zelf geneigd te denken dat mensen dit niet betalen, maar een heel simpel voorbeeld:

Er zijn mensen die een auto kopen van € 2000, er zijn mensen die er € 20.000 aan uitgeven en er zijn mensen die € 200.000 voor een auto uitgeven. Ik weet ondertussen welke mensen ik wil helpen en dat zijn niet de mensen die auto’s willen kopen voor € 2000


Welke tip zou jij ondernemers willen meegeven?

De kansen zijn online nog nooit zo groot & gemakkelijk geweest als nu. Het internet is echt dé manier om op te vallen. Helemaal met Facebook kun je tegenwoordig heel snel leads binnenhalen.

Probeer dat internet dus echt serieus in te zetten!

 

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen? Volg hier Dennis zijn:
PODCAST