In dit item deel ik gesprekken met ondernemers uit mijn eigen netwerk. Ondernemers die mij inspireren en het is mijn doel deze inspiratie ook op jou als lezer over te brengen

 

 

Dit keer met Danielle van Rheenen
Eigenaar & Blogger van Interieur Inspiratie



Een website met ruim 20.000 unieke bezoekers
per maand & 
10.000 twitter volgers.  

 

Zou je de lezers die je nog niet kennen iets kunnen vertellen over jezelf?

Ik ben Danielle van Rheenen. Getrouwd, moeder van drie kinderen en eigenaar van de website InterieurInspiratie.nl.

Op deze site deel ik dagelijks het allernieuwste interieurnieuws. Daarnaast plaats ik advertorials, post ik mijn eigen blogs en is er ruimte voor de blogs van ruim 30 gastbloggers.

Wat was voor jou persoonlijk het punt geweest dat je besloot om voor jezelf te gaan ondernemen?

In 2010 ging het assurantiekantoor waarvoor ik werkte verhuizen naar het Oosten van het land. Dat vond ik persoonlijk te ver weg. Op dat moment runde ik al een succesvolle webwinkel met daarop een inspiratieboek voor baby- en kinderkamers.

Vanuit dat punt heb ik toen besloten om de sprong voor mijzelf te wagen. Ik wilde meer inspiratie gaan delen en ben toen direct gestart met mijn website InterieurInspiratie.nl

Met zo’n actieve website heb je veel ballen in de lucht te houden. Hoe behoudt je focus?

Omdat ik best veel plaats heb ik inderdaad een straks schema. Zo hebben alle vaste gastbloggers een vaste datum waarop hun artikel geplaatst wordt.

Ik heb een notitieblok waarin alle vaste tijden staan waarop er artikelen op Facebook en Twitter moeten worden geplaatst. Het strategisch inplannen van content ben ik een groot deel van de dag mee bezig.

Daarnaast werk ik met een grote bureau planner met daarop alle activiteiten voor die dag. Ook noteer ik daar al mijn blog ideeën en vul ik die aan als ik nieuwe ideeën heb.  Mocht ik zonder inspiratie komen te zitten kan ik daar mijn inspiratie opdoen

Dat wil niet zeggen dat focus voor mij geen lastig item is. Als ik bijvoorbeeld bezig ben met het plaatsen van content op Facebook moet ik opletten dat ik mij niet af laat leiden. Één van de dingen die ik tegenwoordig doe is werken met een tijdslijn. Ik ga 20 minuten tot 40 minuten actief aan de slag en daarna mag ik even pauze nemen van mezelf.

Hoe combineer je jouw privé leven met je onderneming?

Ik werk zodra de kinderen op school zitten & in de avonduren. In het weekend gaan zij regelmatig met hun vader op pad waardoor ik ook rustig kan werken.

Doordat ik met vaste schema’s werk weet ik precies wat ik nog moet doen en dat geeft mij veel rust. Daarnaast zorgt het ervoor dat ik productief kan zijn op de momenten dat dit mogelijk is.

 

Je bent o.a. opgenomen in de top50 bloggers van Nederland, wat maakt jou uniek?

Ik ben gewoon mezelf. Ik heb eigenlijk nog nooit goed kunnen achterhalen waarom zoveel mensen mij volgen. Ik weet wel dat ik de “gewone” mens aanspreek. Natuurlijk komen er design stukken voorbij op mijn site maar ik wil dat mensen hun huis inrichten als een thuis en niet als kamer uit een catalogus.

Ik wil dat men spullen van bijvoorbeeld de Action, Leen Bakker & Hema combineert met bijzondere stukken om zodoende een woning te maken waar men zich fijn & thuis voelt.

Daarbij ben ik erg consequent. Mensen weten van mij dat ik meerdere posts per dag plaats. Dit zijn allemaal verschillende berichten dus voor iedereen zit er wel iets bij.

Wat zijn je ambities?

Vanaf volgend jaar ga ik werken met exclusiviteit voor adverteerders. Ik heb ruimte voor 100 adverteerders, die worden onderverdeeld in categorieën. Naast de gewone advertorials zullen deze adverteerders ook extra’s krijgen zoals extra aandacht tijdens themaperiodes.

Met deze stap wil ik de site nog meer laten groeien. Momenteel zit ik rond de 20.000 bezoekers per maand maar samen met de adverteerders wil ik de site laten groeien naar minimaal 50.000 per maand. Maar eigenlijk is mijn doel meer dan 100.000 bezoekers per maand.

Tevens ben ik bezig om met de adverteerders een online magazine uit te gaan brengen.

Met mijn andere onderneming (www.daniellevanrheenen.nl) wil ik ondernemers helpen om meer gebruik te maken van social media. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat nog zo weinig mensen gebruik maken van de kansen die Twitter, Facebook en andere social media kanalen bieden. Ik merk dat één van de grootste struikelblokken bij deze bedrijven met name het verzinnen van goede content is.

Met mijn bedrijf ga ik ondernemers daarbij ondersteunen door met ze te brainstormen en daarin een content kalender samen te stellen. De groei die ik voor ogen heb is over vijf jaar met een klein team zitten om ondernemers nog meer zichtbaar te maken op internet. 

 

Marketing is één van je sterke punten, je hebt bijna 10.000 twitter & 6000 Facebook volgers. Hoe kijk je zelf tegen marketing aan & heb je wellicht tips voor andere ondernemers?

Door de komst van alle social media kan je voor niets of zelfs met beperkte middelen je bedrijf en product zichtbaar maken. Het enige wat het je kost is tijd en creativiteit.

Mijn tip daarin is: Wees consequent. Plaats op vaste tijden & hou dit vol.

Daarnaast: DEEL & wees ACTIEF met je community. Het heet niet voor niets social media. Deel interessante posts, informatie, tips, reageer op berichten en laat zien dat je er voor je volgers bent.

Je geeft o.a. ook trainingen in marketing, waar liggen voor jouw gevoel de kansen op dat gebied?

We komen eigenlijk steeds meer terug bij ons zelf. Ik merk steeds meer dat we onszelf mogen zijn. Lekker een beetje gek doen op YouTube of live uitzenden via Periscope. Men wil niet langer de perfecte typetjes zien, maar juist de echte mens die erachter zit.

Daarbij zie je een enorme verschuiving. De jeugd van tegenwoordig kijkt bijna geen tv meer. Zij zijn te vinden op social media. Zorg dus dat je actief op het social media kanaal zit waar je doelgroep zich bevindt. En nog belangrijker: luister naar ze.

De jongeren mogen dan wel Facebook massaal aan het verlaten zijn, de oudere generatie heeft Facebook juist nét ontdekt! Er valt dus nog genoeg te “halen” op dat vlak.

Wat doe je op momenten dat de inspiratie niet vloeit?

Zoals gezegd heb ik die bureau planner vol met blog ideeën.  Op dit moment is hij 4 a4-tjes lang. Daarnaast heb ik een kast vol oude tijdschriften staan en vind ik het heerlijk om rond te snuffelen op sites als pinterest. Tevens kijk ik op zulke momenten wat mijn doelgroep op social media plaatst om inspiratie op te doen.

Ook mediteer ik twee keer per dag & dat levert mij ook altijd veel inspiratie op. Mochten al deze punten niet werken wil een wandeling met mijn hond ook altijd goed helpen.

Waar liggen jouw grootste persoonlijke uitdagingen?

Ik denk alsnog focus. Met zoveel mensen in een huis is het soms moeilijk om mij niet te laten afleiden door kinderen, rommeltjes of andere zaken.

Daarnaast heb ik zoveel ideeën dat ik op moet passen dat ik niet van het één in het ander duik. Zo zou ik graag een grote webwinkel willen maar de vraag is hoe ik dit moet inpassen in mijn tijd. Dat idee bewaar ik voorlopig op de plank, tot ik straks personeel heb.

Wat is je grootste leermoment geweest?

Toen ik in 2010 mijn website startte heb ik een jaar aan de site gewerkt zonder dat ik er inkomsten uit haalde. Ik had een totaal verkeerd verdienmodel bedacht.

Omdat mijn pot leeg was ben ik toen weer gaan werken en moest  ik de site los laten.
In de avonduren werkte ik er aan en wachtte ik af wat er op mijn pad kwam. Op een gegeven moment  begon ik mailtjes van bedrijven te krijgen met de vraag of ze op mijn site mochten adverteren. En zo kwam uit het niets mijn nieuwe verdienmodel aanwaaien. Geweldig!

Ook in 2013/2014 voelde ik dat er meer potentie in mijn site zat, maar wist ik niet hoe ik die eruit kon halen. Ook toen kwam er van een relatie de vraag of ze een pakket konden afnemen. Zo zijn toen de abonnementen ontstaan.

Door de jaren heen heb ik dus echt geleerd dat je los moet laten en flexibel moet zijn. Hou niet vast aan oude opvattingen maar kijk wat je doelgroep wilt & waar de markt heen beweegt.

Wat is voor jou persoonlijk het mooiste moment in je onderneming geweest?

22 april afgelopen jaar toen ik mijn werkgever vertelde dat ik voor mezelf ging beginnen. Eindelijk kreeg ik weer rust in mijn lijf, alles viel op zijn plek. Vanaf dat moment zijn er ook zulke mooie dingen op mijn pad gekomen.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?

Stap uit je comfortzone.

Toen ik dat de eerste keer hoorde kreeg ik meteen de bibbers, want ik voelde me veilig waar ik zat. Een plek waar ik alles kende en waarvan ik wist wat ik kon verwachten. Toch heb ik de stap uit mijn comfort zone gezet. Ik ben gesprekken met hele grote ondernemers aangegaan waarvan ik van te voren echt letterlijk ziek was van de zenuwen. Maar na elk gesprek besefte ik meer en meer de waarheid die erin schuil ging. Als je uit je comfortzone stapt groeit je bedrijf. En niet alleen je bedrijf, ook jij als persoon groeit enorm. 

Welke tip zou jij ondernemers willen meegeven?

Blijf investeren in jezelf.

Sta niet stil maar leer elke dag wat bij. Ga op zoek naar boeken, websites, workshops of zelfs andere ondernemers om je te helpen ontwikkelen.