De ondernemer uit dit gesprek is een unieke fotografe. Zij is namelijk één van de weinige visuele storytellers in Nederland die zich uitsluitend focust op zakelijke portretten en het vertellen van een verhaal via haar werk. We werken al tijden op verschillende vlakken samen en vandaag zal ze haar inzichten & tips op het gebied van fotografie met je gaan delen.
- Kan je beginnen door iets meer vertellen over wie jij bent, wat je doet & jouw achtergrond?
Ik ben Paulien Kluver en ik ben fotograaf voor ondernemers, bedrijven en organisaties. Ik ben gespecialiseerd in zakelijk verhalende portretten en websitefotografie.
Ik werk daarbij niet in een studio, maar altijd bij de opdrachtgever op locatie, door heel Nederland en in de toekomst ook graag daarbuiten.
Qua achtergrond heb ik de FotoAcademie in Amsterdam gedaan en sinds 2015 ben ik volledig als zelfstandig fotograaf aan de slag.
- Wat was voor jou de voornaamste reden om te gaan ondernemen?
Ik kon mezelf niet langer in de spiegel aankijken als niet-zelfstandige haha!
Ik heb een aantal jaren fotografie naast een vaste baan gedaan, bang om de sprong te wagen naar het “onzekere” bestaan als zelfstandig ondernemer. Maar op een gegeven moment was ik niet eerlijk meer naar mijzelf toe; ik wist dat het ondernemen als fotograaf iets was wat ik fulltime móest gaan doen. Ik was het verplicht aan mijzelf, no more excuses.
Deze sprong is wat ik nodig had om te groeien als persoon, om me te ontwikkelen als ondernemer en om datgene waar mijn hart ligt ten volle en met veel plezier te kunnen doen: fotografie voor de zakelijke markt!
- Wat is het precies dat jou zo aantrekt in fotografie?
Fotografie is een ultiem middel om een verhaal te kunnen vertellen, wat direct bij de kijker binnen komt.
Mensen zijn nu eenmaal visueel ingesteld. Voor een verhaal in tekst moet je eerst lezen, voor een filmpje moet je ook weer een bepaalde tijd blijven kijken, maar een foto; daar kun je niet omheen!
- Je hebt binnen jouw vakgebied specifiek gekozen voor bedrijven en ondernemers als doelgroep. Waarom is dat?
Ondernemers zijn wat mij betreft toffe mensen om mee te werken; ze bouwen een business, hebben ambitie, zijn gedreven om te groeien en zien het belang van een goede uitstraling in.
Eigenlijk werk ik gewoon het liefst met gelijkgestemden haha, dus dat zijn mijn ideale klanten.
Ook bij grotere bedrijven zie je dat er nu steeds meer aandacht komt voor het persoonlijker maken van zakelijke websites en zakelijk social media. Mensen doen nu eenmaal graag zaken met mensen en willen ook online die klik voelen.
Die klik bewerkstellig je door je werknemers op je zakelijke website te laten zien door middel van een goed portret. Ik vind dat zo’n portret niet alleen professionaliteit, maar ook persoonlijkheid moet uitstralen.
Fijne bijkomstigheid van mijn keuze om te specialiseren in zakelijk portret en websitefotografie, is dat ik op deze manier sneller de diepte in kan en steeds beter kan worden in deze tak van fotografie. Ik wil dan ook dé go-to persoon zijn voor zakelijke portretten en websitefotografie.
- Je hebt inmiddels voor veel verschillende bedrijven gewerkt. Wat is de belangrijkste les die je daaruit hebt getrokken?
Dat goede communicatie vooraf, tijdens en na de opdracht heel belangrijk is.
Zowel voor een prettige samenwerking als voor het beste eindresultaat. “Fotografie” blijft natuurlijk een abstract iets, totdat de foto’s daadwerkelijk gemaakt zijn.
Ik inventariseer eerst bij de potentiele opdrachtgever wat hij/zij precies nodig heeft, dan ga ik bedenken hoe ik dat het beste kan fotograferen.
- Waarom is goede fotografie zo belangrijk?
Omdat je daarmee jezelf en je bedrijf goed profileert; je foto’s zijn een belangrijk onderdeel van je branding.
Met goede, professionele foto’s straal jij juist dát online uit wat je uit wilt stralen.
Het kan dus ook heel erg misgaan als je slechte foto’s (of nog erger: helemaal geen foto’s!) gebruikt.
Dit kan een totaal vertekend beeld van jou en je bedrijf geven. Wil je als ondernemer of bedrijf professioneel, maar wel authentiek en toegankelijk overkomen, dan kun je niet zonder een set goede foto’s!
- Hoe geef je jouw persoonlijke “handtekening” mee?
Die handtekening wordt vooral door het contact tijdens de fotosessie gemaakt, denk ik.
Ik zorg er altijd voor dat degene die ik voor mijn lens heb, zich op z’n gemak voelt en ik ga net zo lang door totdat diegene ook echt blij is met het resultaat.
Het is vaak ook een verhalend element; het mag een foto met inhoud zijn, die op een originele manier het bedrijfsverhaal vertelt.
En ik maak graag op een creatieve manier gebruik van de locatie.
- Social media speelt een belangrijke rol in jouw profilering, waarom zet je daarop in?
- Als je als ondernemer anno 2018 nu nóg geen gebruik maakt van social media en online profilering via je website, bloggen, podcasts etc., dan is dat een enorme gemiste kans.
Je geeft jouw potentiele opdrachtgevers/klanten op een leuke en vrijblijvende manier de kans om alvast met jou en je werk kennis te maken.
Ik krijg regelmatig offerte-aanvragen en dus ook opdrachten van mensen die ik online heb leren kennen. Natuurlijk kost die online profilering tijd, maar dat is een investering die ik met liefde doe. Het is natuurlijk eigenlijk gewoon netwerken, maar dan online.
- Waar haal je jouw inspiratie vandaan & wat doe je op momenten dat die inspiratie niet vloeit?
Ik haal inspiratie uit ondernemers en hun verhaal; vertel me over jouw bedrijf en mijn inspiratie-radartjes gaan al draaien. De foto’s zie ik dan vaak al voor me.
Ook laat ik me inspireren door andere fotografen en kunstenaars, ik bezoek daarom regelmatig musea en exposities. Het gebeurt me eigenlijk nooit dat ik totaal geen inspiratie heb! Mocht dat gebeuren, dan is het tijd voor een hele lange vakantie denk ik.
“Ik geloof dat als je 100% jezelf bent en dat op een open en krachtige manier laat zien, je veel betere verbinding maakt met potentiele klanten en opdrachtgevers. En die verbinding laat ik jou maken, doormiddel van een goed portret of een serie websitefoto’s die laat zien wie jij bent en waar je voor staat.”
- Waar liggen jouw persoonlijke ontwikkelpunten?
Ik heb een nogal eh… ambivalente relatie met mijn comfortzone. Ik wil er in eerste instantie niet uit, maar buiten die comfortzone is nou net waar de groei ligt.
Als ik dan eenmaal stapjes buiten mijn comfortzone zet ben ik er achteraf blij mee, maar die buikpijn en onzekerheid vooraf is geen pretje. Ik zeg expres “stapjes”, want ik ben niet iemand van grote stappen.
Maar ik kom er toch altijd wel.
- Wat is je grootste leermoment geweest?
Hier weet ik niet echt een antwoord op, want Ik leer nog elke dag.
- Wat is voor jou persoonlijk het mooiste moment in je onderneming geweest? Dat mijn agenda bomvol leuke opdrachten zat en ik bedrijven gewoon moest zeggen “over 8 weken zijn jullie aan de beurt”.
Wat vorig najaar een heel mooi moment was, was dat ik mijn grootste opdracht tot nu toe kreeg: de websitefotografie voor AGC Glas.
Voor hen mocht ik bij de 21 vestigingen door het hele land fotograferen; portretten van de medewerkers en sfeerbeelden van de winkels en fabrieken.
Met zo’n opdracht ben ik helemaal in mijn element!
- Wat zijn je ambities of doelen voor de toekomst?
Naast het blijven fotograferen voor zelfstandig ondernemers en kleine bedrijven, wil ik zeker ook meer van dit soort grote opdrachten in de orde van AGC doen! Ook lijkt het me te gek om eens een opdracht voor een bedrijf in het buitenland te doen.Een van mijn doelen is dat ieder bedrijf en ondernemer weet dat Paulien Kluver dé go-to persoon is voor zakelijke fotografie. Naast fotograferen wil ik ook graag gaan filmen voor bedrijven en ondernemers. Genoeg plannen en ambities voor de toekomst dus.
- Wij werken ook samen, wat betekent dit voor jou en jouw bedrijf?
Een goede coach stimuleert de groei en ontwikkeling van mij en mijn bedrijf. Dat is in de afgelopen jaren gebleken en nu kan ik zeggen: ik had veel eerder een coach in de arm moeten nemen!
Het is heel fijn om met een professional samen aan je bedrijf te kunnen werken, iemand die jouw bedrijf met enige afstand en kennis van zaken bekijkt.
- Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?
Move before your ready. Ik heb nooit het gevoel ergens helemaal klaar voor te zijn namelijk, anders had ik nu nog steeds geen eigen bedrijf haha 😉
- Welke tip(s) zou jij ondernemers zelf willen meegeven?
Bedenk eerst goed wie jij als ondernemer bent, waarom je doet wat je doet en wat jouw toegevoegde waarde is.
Zorg dan voor een professionele, toegankelijke uitstraling die past bij jou en laat jezelf zien! Maak connectie met je klanten via social media; geef waarde en denk mee.
En bovenal: wees gewoon jezelf and own it!