Hier deel ik gesprekken met ondernemers uit mijn eigen persoonlijke netwerk. Ondernemers die mij inspireren en ik hoop dat deze inspiratie ook op jou als lezer wordt overgebracht
Dit keer met Dirk Tibax
Eigenaar van Shop Andalucia



Een webshop uitsluitend in Spaanse producten &

gevestigd in de prachtige streek van Andalusië 

 

Kan je misschien iets vertellen over je achtergrond

Ik ben Dirk, 53 jaar en  vader van Enzo & Sabrina. Daarnaast al 30 jaar gelukkig gehuwd met Karine

Van origine ben ik banketbakker. Een pracht job maar na het jarenlang uitvoeren van dit mooie, maar zware werk was voor mij het punt gekomen om met alle expertise die ik door de jaren heen had opgebouwd een nieuwe uitdaging aan te gaan.

Ik was toen benaderd door één van de grootste fabrikanten van broodmiddelen in België om daar aan de slag te gaan als sales manager. Dat was precies waar ik naar op zoek was en die functie heb ik jaren met veel succes en plezier kunnen uitvoeren.

Na 28 jaar bij dit bedrijf en de toename van het drukke autoverkeer rond Vlaanderen merkte ik meer en meer dat het mij geen voldoening meer gaf. De uitdaging was eruit. Daarnaast was het bedrijf met de jaren zodanig gegroeid dat het familiale karakter verdween. Dat familiare gevoel was voor mij een belangrijke factor.

Wat was voor jou persoonlijk het punt dat je besloot om voor jezelf te gaan ondernemen?

Toen ik 3 jaar geleden de mijlpaal van 50 jaar had bereikt en het boek “Je ongekende vermogens” van Anthony Robbins gelezen had, wist ik dat het leven dat ik toen al zo lang leidde niet het leven was waar ik verder oud mee wilde worden .

Mijn droom was al jaren om ooit een leven te hebben in Zuid Spanje en in het bijzonder in Andalusië. Al meer dan 30 jaar ging ik op vakantie naar deze streek met zijn prachtige steden, ongelooflijk historisch verleden & overweldigende natuur.

Maar wat moest ik in godsnaam gaan doen in een Spaanse streek, die twee keer zo groot is als Nederland en tevens de hoogste werkloosheid van Europa telt?

Door mijn passie voor deze streek en interesse in de geweldige culinaire producten die zij voortbrengt heb ik toen een besluit genomen om deze typische Spaanse producten naar Nederland en België te halen. Een webwinkel leek mij het ideale platform hiervoor.  

Je hebt gekozen voor een hele specifieke niche, hoe is dat tot stand gekomen?

Dat is eigenlijk toevallig tot stand gekomen. Een Engelse dame die we tijdens onze vakanties in Competa hadden leren kennen gaf mij altijd complimentjes over mijn kennis over Andalusië.
Daardoor kwam ik toen zelf tot de conclusie dat ik inderdaad een brede kennis over dit aparte deel van Zuid Europa bezat. Ik besloot mijn kennis en passie voor dit gebied toe te gaan passen in een webwinkel.

Dat was uiteraard een spannende beslissing want alhoewel ik een ervaren “fysieke” verkoper was wist ik van online verkoop eigenlijk niks. Onder de noemer “je bent nooit te oud om te leren” ben ik mijn tanden in dit project gaan zetten.

Ik ben de boeken ingedoken en heb alle online kanalen doorgespit om stukje bij beetje meer kennis op te doen van de basisbegrippen rond online verkoop.

Een jaar later is mijn webwinkel Shopandalucia gelanceerd

Waar komt die passie voor andalusie vandaan?

Toen ik op jonge leeftijd voor de eerste keer in Andalusië kwam, viel mij meteen op hoe de inwoners er zo rustig door het leven gingen. Ze genoten echt van al het moois dat de wereld ons te bieden heeft. Dat zijn wij in de Lage Landen eigenlijk door alle drukte een beetje vergeten.

Andalusië heeft werkelijk alles : Prachtige natuur met een grote verscheidenheid van heuvels, bergen & vlaktes. De enige woestijn van Europa is zelfs in Andalusië gelegen. Maar wat me vooral interesseerde was de geschiedenis. Hoe de Spanjaarden 9 eeuwen lang hebben gevochten tegen de Moren. Van deze geschiedenis kan je nu nog altijd genieten in steden als Granada,Cordoba & Sevilla.

En uiteraard de Spaanse keuken! Wie kent er niet de typische gerechten zoals paella & kruiden als pimenton? In de Andalusische keuken zie je zelfs tegenwoordig nog altijd Moorse invloeden.

Andalusië is eigenlijk de bakermat van het huidige Europa.

Wat wil je bereiken in de toekomst?

Mijn doel is om binnen vijf jaar mijn bedrijf op zo’n niveau te hebben gebracht dat iedereen in Nederland en België aan Shopandalucia denkt bij Spaanse producten en kennis omtrent deze streek. Shopandalucia moet synoniem worden voor deze regio.

Ik wil vooral mijn kennis over dit gebied overdragen en de passie die daarmee gepaard gaat delen.

Voor veel ondernemers is het werken vanuit het buitenland een droom, jij hebt die stap echt gezet. Heb je tips voor andere ondernemers die deze stap overwegen?

Het is mij persoonlijk zeer goed bevallen. Ik had het overigens ook niet anders verwacht.

Natuurlijk is het ook hier niet alle dagen zonneschijn. Het loopt hier nou eenmaal niet op alle vlakken op rolletjes, maar daar moet jij je ook op instellen vind ik. Ieder land heeft tenslotte zijn gewoontes. Zo moet je bijvoorbeeld rekening houden met de Siesta.

Tijdens deze uren moet je ook begrijpen dat je minder snel geholpen zal worden op kantoren en dergelijke. Afspraken maken met leveranciers doe je in de voormiddag of na 17.00 uur. Ook zijn de afstanden hier erg groot natuurlijk ten opzichte van Nederland of Belgie. Voor een trip van Malaga naar Cadiz zit je al meteen op 250 km afstand.

Wat natuurlijk het allerbelangrijkste is: leer zo snel mogelijk de plaatselijke taal. Dat maakt alles gemakkelijker want hier is bijvoorbeeld de Engelse taal nog lang niet zo ingeburgerd als in Nederland of Belgie.

Wat ik ook als tip zou willen meegeven : als je naar het buitenland vertrekt probeer je dan zo snel mogelijk aan te passen en integreer onder de plaatselijke bevolking. Respecteer hun gewoontes en idealen. Dit vergemakkelijkt op alle vlakken de transitie.

Hoe is het proces in zijn werk gegaan van je business verhuizen naar het buitenland?

Waar ik eerlijk gezegd vooral bang voor was, was het mañana gevoel van de Spanjaarden. Maar uiteindelijk heeft me dit in positieve zin wel verrast. Ik heb sommige dingen zelfs sneller geregeld gekregen dan terug in Vlaanderen.

De grootste uitdaging was het aanpassen van de webshop.

Hoe moet ik mijn klanten inlichten over de veranderingen ? Hoe moet ik mijn klanten overtuigen om meer verzendkost te betalen? Wat zijn hun voordelen om de producten vanuit Spanje te verzenden? Kunnen ze leven met een langere leveringstijd? Al dat soort vragen speelden in mijn hoofd

Toen ik uiteindelijk de stap had gezet bleken de meeste van deze vragen niet eens te spelen. De bestellingen gaan zelfs beter dan voorheen en het is dus op elk vlak de juiste stap voor mij geweest.

 

Waar liggen jouw grootste ontwikkelpunten?

Persoonlijk is mijn grootste uitdaging de drempel die ik ervaar om via video mijn business ook te promoten. Zelf ben ik ervan overtuigd dat dit momenteel de toekomst is in het online wereldje. Maar ik voel me nog niet zo op mijn gemak voor de camera. Oefening baart kunst, dus het is vooral een kwestie van blijven doen en er meer ervaring in opbouwen, want zoals gezegd: voor mijn gevoel is de potentie enorm.

Verder ben ik gefascineerd over het online koopgedrag van mijn bezoekers. Ik vind het prachtig om te zien hoe kleine aanpassingen op de website grote veranderingen teweeg kunnen brengen.

Welke ontmoeting is het belangrijkst voor jouw business geweest?

Dat is ongetwijfeld mijn kennismaking met Winst geweest. In mijn zoektocht naar informatie kwam ik Tonny Loorbach en Eelco de Boer tegen. Twee vakmensen die meer delen op gebied van E-Commerce dan alle anderen die ik ken in dit vakgebied.  Sinds die ontmoeting ben ik ook met  mijn persoonlijke coach Jerry Van Staveren in contact gekomen en wat ik allemaal heb bijgeleerd sinds die ontmoeting vind ik persoonlijk echt ongelooflijk.

En zeker op mijn leeftijd, het internet ondernemers landschap telt tenslotte niet zoveel vijftigers.

Wat is voor jou persoonlijk het mooiste moment in je onderneming geweest?

Het moment dat we ons definitief hadden gevestigd in het prachtige Andalusië & de daarop volgende eerste bestelling. De bevestiging dat de business gewoon doorliep en ik nu kon gaan ondernemen vanuit mijn droom & passie. Vanuit het voor mij zo geliefde Andalusië

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?

Je bent nooit te oud om te leren! Denk nooit dat kan ik niet of daar ben ik te oud voor want voor mij telt zeker  “op je vijftigste begint het leven!”

Welke tip zou jij ondernemers willen meegeven?

Wees nooit bang om iets te ondernemen en leer van je tegenslagen. Die zijn er ook, die moeten er tenslotte zijn. Zonder diepe dalen zullen er ook geen hoge pieken zijn en daar leer je weer van.

Doe alles om je doel te bereiken en geloof erin.

 

Bekijk meer gesprekken