De ondernemer in dit gesprek is ondanks zijn leeftijd al jarenlang actief in de online marketing branche en is in 2012 gestart met het online marketing platform Marketingmed, met ruim 25.000 bezoekers per maand en 150 auteurs . 

Tegenwoordig is hij eigenaar van Online Bazen en als content strateeg verantwoordelijk voor alle content van zijn klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens denkt hij graag mee met de strategie en de route die bedrijven online moeten bewandelen. Ik wens je alvast veel leesplezier & inspiratie toe in het volgende ‘NetWerkT’ gesprek:

 

 

Dit keer met Chelsea Bosters
Eigenaar van Online Bazen



Een ‘young creator’ die ondernemingen helpt met
strategie en content marketing

Kan je de lezers misschien iets meer vertellen over jezelf & jouw achtergrond?

Ik zie mijzelf als een jonge ondernemer met focus, die alles op alles zet om zijn doelen te behalen. Iets wat je overigens steeds meer ziet onder de ‘young creators’.

Ik ben op mijn 17e begonnen als ondernemer. Toentertijd heb ik een kleinschalige webshop opgezet middels dropshopping. Deze webshop heeft toen enkel verlies gedraaid, maar ik was er wel dag in dag uit mee bezig. Ik dacht toen direct ‘dit wil ik altijd doen!”.

Ik schreef veel artikelen over van alles en nog wat. Ik begon mijn opgedane kennis over marketing & social media te gebruiken in mijn artikelen en begon hier op mijn persoonlijke website over te schrijven. De gastbloggers kwamen aankloppen en toen dit ietwat uit de hand liep besloot ik Marketingmed op te richten.

In 3 jaar tijd is dit platform uitgegroeid tot een gewaardeerd online marketing platform. In september 2016 heb ik het verkocht om mijn volledige focus op Online Bazen te leggen, het strategische online marketing bureau wat ik samen met mijn compagnon Maurice Stitzinger heb opgericht. Inmiddels werken we voor diverse prachtige corporates, festivals en webshops & zijn we met 4 man sterk.

Hoe is het proces van de sprong wagen naar ondernemerschap voor jou persoonlijk verlopen?

Bij mij ging het organisch. Ik ben geen jongen die achter de meute aanloopt. Ik wil mijn eigen ding doen, mijn eigen beslissingen nemen. Ik ben geen werknemer, dat had ik al vrij snel besloten. Doordat ik sterk in mijn schoenen sta en in mijzelf vertrouw kwam het gevoel van ‘ik ben een ondernemer’ dus al direct toen ik de webshop had geopend. Een natuurlijk gevoel, de juiste oplossing voor mij.

Je was relatief jong toen je die sprong waagde, hoe heeft dat jou als ondernemer beïnvloed/gevormd? En denk je dat dit juist een voordeel of nadeel was?

Beide. Het is een groot voordeel geweest dat ik nu, op mijn 22e, al vrij bekend ben in het marketing wereldje en hierdoor ook makkelijker bij grote organisaties binnenkom.

Tevens ben ik voor mijn gevoel een stuk verder als leeftijdsgenoten door mijn opgedane kennis. Het is wellicht een nadeel dat sommige mij nog steeds niet als vol beschouwen, puur omdat ze mij als ‘jong broekie’ zien. Wellicht komt zo’n reactie voort uit jaloezie, ik weet het niet.

 

Je hebt toen al snel een succesvol platform opgezet (Marketingmed) Hoe is dat proces gegaan? 

Marketingmed is fantastisch geweest. Op een gegeven moment hadden we 25.000 bezoekers per maand en schreven er 150 auteurs voor ons platform. We organiseerden evenementen, kennissessies en gaven geregeld incompany trainingen bij bedrijven op locatie. Hoe gaaf is dat?

Alleen, rond november 2015 heb ik Online Bazen opgericht. Dit ging zo snel en zo goed dat ik de focus wel moest verleggen. Ik wist ook dat het bouwen van een strategie en het uitvoeren van deze strategie écht mijn passie is.

Je bent gespecialiseerd in Content marketing. Wat is content marketing in jouw ogen?

Veel te veel bedrijven doen maar wat, zeker online.

Ze beginnen een Facebook-pagina en hebben een website en gaan zitten wachten totdat de klanten binnenstromen. Zo werkt het natuurlijk niet! Je moet jezelf en je bedrijf laten zien, de juiste mensen bereiken.

Voor mij is content marketing niet alleen het creëren van relevante en waardevolle content, maar juist het begrijpen ‘waarom’ die content zo relevant is.

 

Waarom is content marketing belangrijk in deze tijd?

Alles draait om structuur en strategie. Wat gaan we doen, wie gaat het maken en waarom?

Zonder die strategie kom je nergens, dan ben je maar gewoon in het wild rond aan het schieten. Content marketing is essentieel voor ieder bedrijf die online succes wil behalen en vooraf al een goede indicatie wil hebben wat de resultaten over 6 maanden en bijvoorbeeld 2 jaar zijn.

Door content te maken wordt je zichtbaar, gaan mensen je vertrouwen en wordt je op den duur gezien als autoriteit.

Naast dat je online erg actief bent, heb je ook een offline kantoor geopend (Offline Bazen) waarbij je dus beide werelden combineert, waarom deze keuze en wat wil je bereiken met deze vestiging?

Offline Bazen kwam eerlijk gezegd zomaar op ons pad. Design is een belangrijk onderdeel van alles wat wij leveren. Wij huurden vrijwel iedere keer Max Blezer (eigenaar Offline Bazen red.) in.

Voor social media banners, logo’s, mailing banner etc. – waardoor we besloten om samen verder te gaan. Nu kunnen we alles voor klanten aanbieden, van design tot webdesign en online marketing. Zo hebben klanten slechts 1 partij nodig!

Omschrijf jouw ideale doelgroep?

Lastige vraag. Elke branche heeft zo zijn unieke kansen. Zo is het werken voor grote corporates gaaf omdat je daadwerkelijk met grotere budgetten kunt werken en grotere projecten kunt oppakken. Maar is het weer lastig dat je ‘grote’ veranderingen er nauwelijks doorheen krijgt. Ook al geloof je heilig in verbetering.

Werken voor festivals is fantastisch omdat de creator in mij dan helemaal los kan gaan.

Het werken voor webshops is fantastisch omdat je ook direct resultaat ziet in de data. Die data is zo te analyseren dat je precies kunt zien of je werkzaamheden effect hebben. En daar doen we het voor!

Zo heeft elke branche dus iets bijzonders en schuif ik er geen enkele buiten ons kennisgebied. Ik geloof er heilig in dat, wanneer je creatief bent en marketingtechnisch onderlegd, je elk bedrijf verder kunt helpen.

Waar liggen in jouw ogen de kansen op online of offline gebied de aankomende jaren?

Afhankelijk van de branche en type bedrijf. Toch zal de focus steeds meer op data liggen. Je kunt immers vrijwel alles uit die data halen.

Wel ben ik ervan overtuigd dat de focus steeds meer op een solide strategie moet liggen. Ik geloof er niet in dat ik elk bedrijf kan overtuigen, maar hoe meer dat er zijn hoe beter.

Wat is de grootste fout van’ of de grootste valkuil voor ondernemers in jouw ogen?

Te snel opgeven en te laks zijn. Veel ondernemers denken dat ze alles geven, maar vaak is dat niet zo. “Je hebt zoveel meer in je mars” zeg ik dan.

Maar vaak heeft het ook met persoonlijkheid te maken en ambities. Veel ondernemers hebben simpelweg niet de juiste instelling of voldoende ambities. Zodra het daar aan schort kun je het wel vergeten.

“Je hebt zoveel meer in je mars”

Veel ondernemers denken dat ze alles geven, maar vaak is dat niet zo. Vaak heeft het ook met persoonlijkheid te maken en ambities. Veel ondernemers hebben simpelweg niet de juiste instelling of voldoende ambities. Zodra het daar aan schort kun je het wel vergeten

Wat zijn jouw ambities voor de toekomst? Waar wil je staan over pak ‘m beet 5 jaar?

Daar heb ik doelstellingen voor opgesteld. Zo zijn wij met Online- en Offline Bazen met een team van in totaal minimaal 15 creatieve specialisten.

Op persoonlijk gebied wil ik over 5 jaar op minimaal 5 grote evenementen spreken op het gebied van marketing en ondernemen. Ik ben wel iemand die zichzelf graag laat zien, andere inspireert en best op de voorgrond durft te treden. Ik ben er in ieder geval klaar voor!

Wat is het mooiste moment als ondernemer geweest?

Dat zijn er zoveel. Het geluk dat je hebt als je successen behaalt voor je klanten, het juichmomentje als een grote deal doorgaat, het blije gevoel als iemand je een compliment geeft. Daar doe ik het voor.

Ik vind het geweldig om anderen te helpen, maar uiteindelijk is het natuurlijk gewoon essentieel dat je zelf ook tevreden bent. En die combinatie van anderen blij maken en jezelf blij maken lukt aardig.

Wat is jouw grootste knelpunt of leermoment geweest?

Ik ben soms té. Té snel, té ambitieus. Ik wil vaak té veel in een te kort tijdsbestek. Ik kan het moeilijk verkropen als dingen niet zo snel of goed gaan als ik voor ogen had. Maar daardoor blijf ik wel continue scherp en gefocust en durf ik groot te denken.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?

Blijf jezelf. Ik ben niet zoals al die andere ondernemers, ik ben uniek. Dat heb ik ervaren, maar dat wist ik al langer. Maar laat mij lekker uniek zijn, dan val je uiteindelijk beter op. Je bent wie je bent en daar moeten anderen het maar mee doen. Als ik er zelf maar voor zorg dat alles in mij blijft door ontwikkelen en groeien.

Welke tip zou jij zelf ondernemers willen meegeven?

Just do it!

Ik zie veel te veel ondernemers twijfelen, niet wetende of ze wel de stap moeten zetten. Of dat nu is dat ze een nieuw bedrijf gaan starten of een werknemer aannemen. Je gevoel is hierbij heel belangrijk.

Ik put er vertrouwen uit dat vrijwel iedere succesvolle ondernemer minimaal 2x op zijn bek is gegaan. Dat is helemaal niet erg, het gaat erom hoe je er daarna mee omgaat.

Bekijk meer gesprekken