In het Netwerkt deel ik de unieke verhalen van de succesvolle ondernemers uit mijn directe netwerk. Dit keer is de beurt aan Manon Toma, een expert op het gebied van branding die ambitieuze ondernemers helpt om hun merk met een knal in de markt te zetten. Gewapend met een Zuiderlijk accent en een koffer vol “branding wapens” zet ze de mogelijkheden van online optimaal in om jouw merk bij het grote publiek bekend te maken! Ik wens je alvast veel leesplezier & inspiratie toe in het volgende ‘NetWerkT’ gesprek:

 

 

 

 

Dit keer met Manon Toma
Eigenaar van ManonToma.nl



De GO-TO personal en digital brand designer
voor ambitieuze ondernemers

Voor de mensen die je nog niet kennen, kan je misschien iets meer vertellen over jezelf en jouw achtergrond?

 

 

Ik help als digital brand designer ambitieuze ondernemers die klaar zijn voor de volgende stap met het online positioneren, presenteren en promoten van hun merk, zodat zij hun favoriete klant online gaan bereiken én aantrekken.

Door inter-actie te creëren met beeld, design én content ontstaat er beleving.

Jouw merk is het vertrekpunt, het uitgangspunt en het verzamelpunt van alles wat jíj wilt gaan doen.  Door éérst te kijken naar de input  en pás daarna aan de output te werken creëer je pas écht een b(r)and.

Hierdoor stijgt het aantal volgers, likes, aanmeldingen en groeit je bedrijf en klanten bestand zoals jij dat voor ogen hebt. En dus? Meer omzet en winst in geld, maar vooral tijd (het belangrijkste goed).

Een bedrijf wat op rolletjes loopt geeft namelijk rust en creëert tijd voor het doen van leuke dingen en genieten samen met je vrienden en familie. Zo is, voor mij althans, de cirkel rond.

In tegenstelling tot een personal branding coach zet ik een extra stap door óók de visuele vertaalslag met jou te creëren en verder te denken dan alleen een logo en website.

En in tegenstelling tot een grafisch of website ontwerper zet ik juist een stap terug. Klakkeloos gaan ontwerpen zonder plan en strategie is voor mij een no-go.

Daarbij laat ik jou niet los als je een logo en website hebt, ik leer hoe je dit “plantje” moet verzorgen zodat hij tot bloei komt. Dat doe ik door mijn kennis over Social Media, content creatie, online marketing en het maken van een online producten of programma’s met jou te delen.

Kan je ons meenemen in een dag uit jouw leven, waar hou jij je momenteel mee bezig?

Op dit moment zet ik de eerste stappen richting een boek en probeer ik hiervoor veel tijd vrij te maken.

Ik focus mij met name op mijn online cursussen en de cursisten die vervolgens verder willen met een logo, website e.d. Daarnaast maak ik veel content om mensen meer te leren over branding en het belang hiervan.

Je richt je vooral op brand design, wat spreekt jou daarin aan?

Mensen zoeken steeds specifieker. Ze hebben specifieke behoeften, wensen en doelen.

Door te kijken naar wie jij bent als merk en hoe jij jezelf vervolgens laat zien kun je hier specifiek op inspelen. Teveel mensen rennen echter meteen naar een webbouwer of designer.

Ik geloof dat we juist in de drukke digitale wereld waarin wij leven weer op zoek gaan naar dat éne verhaal, dat éne product of die éne persoon.

Het is daarom van groot belang dat je jezelf durft te laten zien. Niet als een expert, maar als dé expert.

Daarnaast geloof ik ook in de gedrevenheid en kracht van de “kleine” ondernemer. Zij kunnen de breedte laten voor wat die is en kunnen juist de diepte opzoeken.

 

Wat is in jouw ogen goede branding? En welke ingrediënten zorgen ervoor dat je boven de massa uitstijgt?

Allereerst door op te passen met wat je online leest 😉

Er zijn veel zelfbenoemde branding experts! ik kwam er laatst zelfs een tegen die zelf nog geen website had… Zoiets kan natuurlijk niet. Dat is hetzelfde als een kapper met dooie punten en uitgroei.

Een sterk merk begint met te kijken naar de input en hiervoor een plan te maken. Alles begint met bewustwording: waar zoekt jouw ideale klant SPECIFIEK naar en hoe kun jij hier SPECIFIEK op inhaken.

Teveel branding experts volgen simpelweg de trends zoals gouden letters en waterverf details…

Als merk volg je geen trends, je zét trends.

Zet als je zintuigen op scherp, zodat je er voor je zelf achter komt wat jou anders maakt. En dat kan van alles zijn. Wat voor jou vanzelfsprekend is kan juist aansprekend zijn voor jouw publiek.

Wat is de meest gemaakte fout in jouw ervaring?

Mensen denken dat het gaat om de look & feel van een website of ze denken door wat kernwaarden te googlen een branding te hebben. Je wordt dood gegooid met mensen die schrijven dat ze een nieuwe branding hebben, terwijl dit niet kan. het is simpelweg niet mogelijk.

Een brand kun je niet maken, downloaden of bestellen. Het is iets wat ontstaat.

Natuurlijk is jouw website en alles daaromheen een belangrijk onderdeel, absoluut, maar het is iets wat later in het proces komt, niet waar het proces mee begint.

Hoe geef je jouw persoonlijke touch mee in jouw projecten?

Ik heb specifiek taalgebruik, no-nonsense en gewoon typisch mij.

Daarbij wordt mijn stijl doorgevoerd, ook in mijn cursussen en werkboeken, als is het in afgezwakte vorm, omdat ik het opnemen van de informatie niet wil beïnvloeden.

Je hebt o.a. een eigen online community en online trainingen. Wat is jouw mening daarover?

Ik geloof heel erg in inter-actie. Zonder dat vormt zich nooit een connectie en dus contact. Zenden werkt simpelweg niet meer.

Op deze manier werk ik heel erg aan mijn b(r)and met mijn volgers. Mijn online cursus is er in meerdere varianten, wil je een compleet branddesign dan is deze zelfs verplicht om te volgen. Simpelweg omdat ik geen boekomslag kan ontwerpen zonder het verhaal te kennen.

Naast mijn cursussen neem ik beperkt klanten aan waarmee ik het complete proces in ga van o.a. webdesign en fotografie.

Wat zijn je ambities voor de toekomst? 

Dan wil ik een manon-proof bedrijf, een bedrijf wat loopt zonder mij.

Onlangs heb ik te kampen gehad met gezondheidsklachten en dat heeft mij aan het denken gezet. Momenteel heb ik al een aantal mensen met wie ik samenwerk, maar ik wil dit nog meer uitbreiden in de toekomst, zodat ik een ondernemer van A tot Z kan helpen. Van personal branding tot website tot online programma.

Ik heb dit alles allemaal zelf geleerd, dus ik weet hoeveel er op je af komt. Wellicht breidt ik mijn online academy uit met online cursussen van partners. het liefste wil ik mij bezig houden met het maken van content en het onder de aandacht brengen van mijn cursussen

Wat is eigenlijk jouw mooiste project geweest? 

Toen ik stopte met passieploeteren. Eindelijk ging die knop op en vlogen de AHA momenten mij om de oren.

Het is toen heel snel gegaan, mijn community groeit iedere dag, hier ben ik onwijs trots op en ik heb veel meer rust gekregen, mede ook door het financiele stuk.

Wat is voor jou persoonlijk het mooiste moment?

Ik moet zeggen dat als ik een bestelling krijg voor een cursus, terwijl ik dan gewoon weekend heb, een onwijs goed gevoel geeft.

Niet eens vanwege het geld, maar vanwege het vertrouwen dat mensen in mij hebben. Onbetaalbaar gevoel.

Waar liggen nog jouw persoonlijke ontwikkelpunten?

Ik ben erg kritisch naar mezelf, te kritisch. Ik moet leren om successen te vieren en erbij stilstaan.

Ook ben ik vaak te lang met zaken bezig, ik blijf dan rommelen met een visual voor bijvoorbeeld Instagram, terwijl het ook echt sneller had gekund. Afschakelen is ook iets wat ik moeilijk blijf vinden.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?

Het gaat er niet om wie de beste is, het gaat erom wie anders is.

Dit heb ik ooit eens gelezen in een boek en is mij altijd bijgebleven. Ik was nooit de beste, maar ik wilde het wel graag.

De beste willen zijn is een mooi streven, maar het is ook erg vermoeiend. Focus je meer op datgene wat jou anders maakt, dit is als je het goed positioneert en presenteert misschien wel te kopiëren maar niet te evenaren.

Welke tip zou jij zelf aan ondernemers willen meegeven?

Zet jezelf op scherp, zodat je kunt inhaken op iets waar de rest overheen kijkt en niet ziet.

Focus je daarbij op wat jou typeert en kenMERKt. En geef het de tijd!

Wijs alles wat hierbij niet van toepassing is de digitale deur, dit geeft rust en zal je zo helpen je doel te bereiken.

En als laatste: accepteer ook dat sommige dagen gewoon niet lekker lopen en dat je de kluts kwijt bent.

Bekijk meer gesprekken