De ondernemer uit dit gesprek is interieur architect die zich uitsluitend richt op high-end totaalrenovaties. Ik wens je veel leesplezier & inspiratie toe in het volgende ‘NetWerkT’ gesprek:

 

 

Dit keer met Ken Creemers
Eigenaar van CR33MERS 



Architect die mensen helpt om het interieur van hun dromen te realiseren

Kan je de lezers misschien iets meer achtergrond geven over wie jij bent?

Tuurlijk, ik ben Ken Creemers, pasgeleden 30 geworden en voor mijn gevoel in “the prime of my life” 😉
Ik ben interieurarchitect & eigenaar van het interieurbureau CR33MERS. Ik kom uit Bree, België. Je zou dus kunnen zeggen; Een Limburger in hart & nieren.

Verder ben ik bijna 2 jaar samen met mijn vriendin Katja. We houden beiden van reizen,sporten & snowboarden, maar doen we dat momenteel veel te weinig. Dat brengt me tot wat ik doe, eigenlijk is dat mooi & simpel gezegd: “mensen hun persoonlijke levenskwaliteit doen stijgen”.

Dat doe ik door samen met hen, hun droominterieur te realiseren. Ondertussen bijna 5,5 jaar actief en blijf in sterk stijgende projecten verder gaan. Mijn achtergrond, wel dat is een heel ander verhaal.

Op de middelbare school heb ik meer richtingen als jaren gedaan, waarvan ik bijvoorbeeld 2 jaar boekhouden had gedaan, maar uiteindelijk afstudeerde in multimedia. Nadien wou ik hier verder niets mee doen, omdat ik destijds vond dat ik wel genoeg afwist van fotobewerking, websites maken etc.

Ik had dan ook reeds voor een paar kleine bedrijven een website gemaakt. Dus ik besloot mijn “kinderdroom” na te streven en ging voor architect. Helemaal uit de richting van mijn vooropleidingen, maar toen ik de switch naar interieurarchitectuur maakte viel alles in de plooi.

Mijn achtergrond opleidingen bleken de perfecte basis te zijn voor deze richting, tot de dag van vandaag profiteer ik hier nog elke dag van.

 

 

Wat was voor jou het punt geweest dat je besloot om te gaan ondernemen?

Je moet je voorstellen, in mijn eerste jaar interieurarchitectuur aan de PHL te Diepenbeek, begonnen we met ongeveer 150 studenten. Dat halveerde zowat elk jaar, tot we 4 jaar later afstudeerden met ongeveer 35 studenten.

Van die 35 schat ik dat er 10 momenteel werken in de interieur wereld, niet persé als interieurarchitect. Die 10 hadden 6 maanden na afstuderen pas werk gevonden. Ik was toen al 4 maanden voltijds zelfstandig interieurarchitect.

Waarom? Heel simpel, Ik had tijdens mijn opleiding alles op alles gezet om een succesvol interieurarchitect te worden. Vanaf dag 1 van mijn opleiding ging ik elk weekend werken in een meubelzaak om alvast verkoopgesprekken te kunnen oefenen. Daarnaast ging ik zoveel mogelijk beurzen af, zowel nationaal als internationaal.

In mijn 3de jaar volgde ik stage bij Arne Quinze in het groot verlof, ook al moest dit pas in mijn laatste jaar voor school. Ik had mijn zinnen gezet op een office in Amsterdam en heb daar 8 weken gezeten, wat een ervaring!

Ondertussen had ik al zoveel extra bagage & ervaring verworven dat het voor iedereen evident was dat ik ooit een eigen bureau zou starten. Dus toen ik die medestudenten zag solliciteren, zei ik tegen de buitenwereld met een grote “f*ck you” vinger: Ik begin mijn eigen bureau & ondertussen zijn we 5,5 jaar verder.

Je was relatief jong toen je de sprong waagde, hoe heeft dat jou of je business beïnvloedt?

Het heeft zeker een invloed gehad en ook op de manier waarop ik mijn business kon runnen. Op het moment dat ik besloot te starten was het 2010 en zaten we midden in de “economische crisis”.

Mijn uitgangspunt was toen simpel, ik woonde thuis bij mijn ouders en had eigenlijk geen vaste lasten.  Ik hield mezelf voor: Als het nu crisis is en ik kan dit overleven als ondernemer, dan kan het in de toekomst alleen maar beter gaan. Die instelling en positie heeft me de eerste maanden doen overleven. Daarentegen had het ook nadelen, want in mijn directe omgeving waren er bijvoorbeeld geen ondernemers, dus ik moest alles zelf ontdekken.

Je focust je bedrijfsvoering op het realiseren van unieke interieur projecten, maar hoe realiseer je dat?

Mijn onderscheidend vermogen schuilt in het feit dat ik van elk nadeel in een interieur een voordeel probeer te maken.

Op die manier bekomt men automatisch een uniek interieur.

Daarnaast hou ik vast aan mijn eigen gevoel als ik aan het ontwerpen ben. Daar ligt volgens mij mijn kracht.

Het aanvoelen als iets wel of niet klopt en daar ook op durven vertrouwen. Ik had jarenlang op de achterkant van mijn naamkaartjes de slogan:

 

 

“To live a creative life, we must lose our fear of being wrong”

Die slogan geld nog steeds voor elk ontwerp dat ik aflever, en garandeert dat het maximum uit het interieur en mijzelf gehaald is. Daarnaast is empathie en oprecht luisteren naar de opdrachtgevers heel belangrijk. Ik hoor helaas nog zo vaak van opdrachtgevers dat ze met hun eerdere interieurarchitect niet tevreden waren, simpelweg omdat hij of zij niet tekende wat ze vroegen.

Als interieurarchitect is het je taak om een interieur te tekenen dat afgestemd is op de wensen & noden van de opdrachtgever. Wanneer je daarmee rekening houdt en dan nog eens je eigen expertise kan vertalen naar een interieur ontwerp dan gaat een interieur meer betekenen, dan gaat het een interieur worden dat de opdrachtgever zelf nooit had kunnen bedenken

Je bent streng in de klantselectie en kiest bewust voor een “high end” doelgroep, waarom deze keuze en heb je niet het gevoel dat jij je hierdoor beperkt?

Het is noodzaak om streng te zijn in mijn klankselectie. Ik krijg zoveel mooie aanvragen dat ik ze onmogelijk allemaal kan verwerken. Ik doe tenslotte alles alleen, en doe geen concessies op kwaliteit.

Door die selectie te maken krijg ik juist meer verrijking. Ik kan mezelf 100% smijten op elk interieur, er absoluut het maximum uithalen, telkens weer trachten een “wedstrijd ontwerp” neer te zetten. Dan helpt het zeker om te richten op het “high end” segment omdat men dan ook oog heeft voor een bepaalde graad van afwerking, finesse en details, zowel in ontwerp als materialen.

Het wordt met de komst van het internet steeds gemakkelijker om zelf je interieur inspiratie op te doen en uiteindelijk te realiseren. Hoe kijk jij zelf tegen deze ontwikkeling aan?

Positief! Zoals je aangeeft is de vraag op het internet tegenwoordig enorm. Er zijn meer magazines en websites dan ooit om inspiratie op doen voor je interieur. Maar met mijn eigen onderneming is dit zelfs naast het ontwerpen een key element geworden.

Zo deel ik al mijn inspiratie voor de interieurs van mijn opdrachtgevers op mijn website en sociale media. Uiteindelijk leert men zo wie ik ben, waar ik naar toe wil, welke interieurs mij inspireren en of die interieurs aansluiten bij de lezer zijn droominterieur. Het is door deze aanpak dat men vooraf eigenlijk al weet: ”Die Ken Creemers, ja die gaat ons droominterieur realiseren”.

Je werkt met een klein select groepje aannemers. Hoe gaat zo’n keuze in zijn werk?

Door de jaren heen heb ik inderdaad een vaste groep aannemers rondom mij verzameld. Zij zorgen ervoor dat mijn ontwerp & de kwaliteit waar ik voor sta als interieurarchitect realiteit wordt. Daarin draait alles om kwaliteit, en niet kwantiteit.

Het onderscheid met andere grote partijen waar ik mee werkte komt telkens weer boven drijven, vooral wanneer er iets mis gaat. En geloof me, er gaan dingen mis. Maar de manier waarop het achter de schermen wordt behandeld is doorslaggevend om verder te blijven samenwerken.

Voor onze opdrachtgever moet het tenslotte leuk zijn om te renoveren. Zij willen liefst zo weinig mogelijk tijd en energie steken in de rompslomp van het interieur. Daar verlossen we hen van en zorgen dat het aangenaam verloopt. Dat is niet voor iedereen weggelegd.

Wat zijn je ambities voor de toekomst?

Wel, de ambities zijn reeds uitgeschreven, je weet wat ze zeggen; doelstelling noteren zorgt voor meer dan 90% slaagkans. De ambitie is om over 5 jaar met minimaal 1 medewerker te werken, nog meer het “high-end” segment te bedienen & buiten Europa te treden. Ik zei vroeger dat het mijn droom was om buitenverblijven & interieurs over heel de wereld te ontwerpen. En op die manier ook de wereld te zien. Dat is nog steeds mijn ambitie.

Je bent online goed vertegenwoordigd met o.a. facebook & instagram. Hoe kijk je zelf tegen online marketing aan in jouw vakgebied?

Voor mij is online communicatie absoluut belangrijk. Mijn hele marketing is er omheen gebouwd en ik krijg 90% van mijn aanvragen via het internet. Mond op mond reclame is in mijn branche iets dat pas na 5-6 jaren begint te werken en alhoewel ik dat nu merk blijf ik toch focussen op het online gebeuren.

Je kan zoveel mensen bereiken om je visie aan over te brengen. Dat is het grote voordeel van de tijd waarin we momenteel leven. Een tip voor andere ondernemers zou zijn om meer volgens mijn eerste quote te ondernemen: “To live a creative life, we must lose our fear of being wrong”. Ga er voor, claim je plek en laat je vooral niet beïnvloeden door negativiteit.

Waar gaat voor jouw gevoel de markt heen bewegen en hoe blijf jij daarin de markt voor?

Persoonlijk denk ik dat de digitale wereld de komende jaren nog sterker ons interieur gaat beïnvloeden. Een paar jaar terug was er al eens het idee ontstaan om met nano materiaal wanden van kleuren te laten veranderen. Dat vond ik toen al bijzonder fascinerend.

Iets minder sciencefiction, maar wel alom tegenwoordig is het energieverhaal. Energiezuinige woningen gaan meer en meer onze manier van wonen & leven bepalen. Hoe ik bij blijf is door naar beurzen te gaan, en vooral te luisteren naar mijn groep van 40000 volgers per week. Ik verzeker je, zo voel je snel elke verandering en hype die er aan komt!

Waar haal je jouw inspiratie vandaan & wat doe je op momenten dat die inspiratie niet vloeit?

De beelden die ik deel zijn de beelden waar ik zelf ook inspiratie uit haal. En ik weet uit ervaring inmiddels dat de “magic” bijna nooit onmiddellijk plaats vind als ik de basis van een interieur uit teken. Wanneer ik bijvoorbeeld in de file sta, of als ik ’s nachts plots wakker schiet met een “oh zo logische” oplossing. Die momenten verwerk ik in mijn ontwerp.

Tevens zorgt de hedendaagse software er voor dat ik sneller mijn beeld in mijn hoofd in 3D getekend heb dan dat ik het met de hand kan tekenen. Dat kneden zorgt er voor dat alle mogelijke manieren voor een bepaald interieur onder de loep genomen worden tot ik een oplossing heb die voor mij goed voelt.

En wanneer inspiratie niet vloeit, ga ik gewoon lekker iets ander doen. Creativiteit kan je niet forceren tenslotte. Als je maar genoeg fun hebt in je werk zal je ook geen stress ervaring hebben die je belemmert om de tijd te nemen om het creatief proces in gang te zetten.

Waar liggen jouw persoonlijke uitdagingen?

Mijn grootste uitdagingen gaan liggen in het managen van mijn onderneming als er één of meerdere medewerkers zijn. Je verandert dan van ondernemer naar manager.

Wat is je grootste leermoment geweest?

Het moment waarop ik vaststelde dat mijn eerste opdrachtgever zijn factuur niet wou betalen, 3 maanden nadat ik gestart was. Dat was een belangrijk leermoment.

Onmiddellijk met de neus op de feiten gedrukt, uit de roze wolk getrokken en back to reality. Uiteindelijk een hoop werk gedaan en advies gegeven aan iemand die wou profiteren van mij als jonge onervaren interieurarchitect. Sindsdien heb ik altijd gewerkt met degelijke contracten en vooraf een goede klantselectie gemaakt.

Wat is voor jou het mooiste moment in je onderneming geweest?

Elke keer wanneer ik het eerste interieur beeld laat zien aan een nieuwe opdrachtgever. Dat “ahha moment”.

Je moet je voorstellen dat je een oude woning koopt, waarvan je weet dat er de komende 5 tot 10 jaar bijzonder veel werk zal verricht moeten worden. Meestal hebben ze zelf al geprobeerd een indeling te maken, maar komen ze er niet uit en gaan ze twijfelen. Gedachten als “hebben we een miskoop gedaan?” of “komt dit wel goed?” schieten dan vaak door het hoofd met reeds vele slapeloze nachten als gevolg.

Als mijn ontwerp ze kan helpen en ze beseffen van  “Ja, dit is het, het komt goed!” dat is TOP! Dat zijn de momenten waar ik het voor doe. Zoals eerder gezegd: “persoonlijke levenskwaliteit doen stijgen”.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?

Dat was volgens mij ooit op een Unizo startersavond. De tip was:”neem een goede boekhouder, als ondernemer”. Ik ben ondertussen aan mijn tweede boekhouder toe, maar ik ben er 100% van overtuigd, dat als ik naast het tekenen en heel de marketing ook nog zelf mijn boekhouding moest dan, dan was ik al 100 keer mislukt.

Welke tip zou jij ondernemers willen meegeven?

Dat gene wat je het minst graag doet, zo snel mogelijk uitbesteden. Het geef je zoveel meer tijd en energie om de zaken te handelen die je wel graag doet. Tevens kosten de zaken die je graag doet je veel minder tijd en energie!

Bekijk meer gesprekken