Reageren op nieuwe ontwikkelingen in de branche is tegenwoordig lang niet meer voldoende. Managers en ondernemers hebben in deze tijden een soort ophaal verplichting. Ze moeten proactief op zoek naar informatie en signalen van veranderingen in hun markt, om daar vervolgens alvast op te anticiperen. En op in te spelen. 

Maar de grote vraag in dit geheel: hoe herken je die signalen?

Laat ik je direct gerust stellen: Er zijn ten allen tijden signalen te herkennen van keerpunten in de ontwikkeling van een branche of markt. Denk bijvoorbeeld maar de ontwikkeling van elektrische auto’s of de opkomst van streamingdiensten zoals netflix en de impact die deze hebben gehad op de auto’ en videobranche.

Of denk maar terug aan de impact die online shoppen heeft gehad op de ouderwetse retailers (Zegt de V&D je nog iets?) of zelfs nog verder terug: De impact die de opkomst van televisie heeft gehad op het “ouderwetse” luisteren naar de radio. 

Maar wees gerust: deze veranderingen volgen vaak een vergelijkbaar patroon. 

Hoe herken je dit patroon?Allereerst zijn er kleine signalen dat er iets staat te veranderen in de markt. Dan ontstaat er een hype, vaak met veel te hoge verwachtingen en gevolgd door teleurstelling. Langzaam maar zeker blijkt de verandering dan toch door te zetten. 

Ik vind zelf de populariteit van de podcast een mooi voorbeeld van het patroon waar ik het over heb.

Podcasts zijn inmiddels booming! Maar dit succes is relatief kort geleden behaald. Jaren geleden kondigde Steve Jobs namelijk het fenomeen “Podcasting” al aan. 

Nederlander Adam Curry was een van de eerste die dit concept omarmde, stond bekend als ‘The Podfather’ en werd met zijn show zelfs als voorbeeld gebruikt door Steve Jobs (Leuk detail: Steve nam per ongeluk een aflevering als voorbeeld waarin Adam zijn Apple computer vervloekte).

Er waren voorafgaand kleine signalen dat podcasting het radiolandschap zou veranderen. Grootste voordeel van de podcast was namelijk dat je op elk moment kon luisteren naar afleveringen die jij interessant vindt. Vergelijkbaar met het hele On-Demand video verhaal. Kortom: Niet luisteren wanneer de radio iets uitzendt maar juist wanneer het jou het best uitkomt. Een nieuwe hype leek geboren!

Echter: toen het fenomeen podcast werd geïntroduceerd hadden we allemaal nog geen smartphone. Je moest je toen eerst abonneren op een podcast via jouw pc en daarna zou je computer automatisch de nieuwste afleveringen downloaden. 

Om deze aflevering vervolgens te kunnen beluisteren moest jij je iPod via een kabeltje aansluiten op je computer waardoor de nieuwste afleveringen ook op je iPod stonden. Groot nadeel was dat wanneer je onderweg was en de nieuwste aflevering wilde beluisteren deze vaak nog niet beschikbaar was omdat jij je iPod (nog niet) had gesynchroniseerd met je pc. 

Kortom: het proces was voor veel mensen te omslachtig waardoor de hype van podcasting al snel een stille dood stierf. Teleurstelling.

Maar de aanhouder wint: Fast forward naar huidige tijden. Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone en is er ongeveer overal waar we komen wifi beschikbaar. Zodra er een nieuwe aflevering beschikbaar is wordt deze meteen gedownload op je iPhone zodra je in een wifi omgeving zit. Podcasting for the WIN!

Zie je de CYCLUS:
KLEINE SIGNALEN -> HYPE -> TELEURSTELLING -> ZET TOCH DOOR

Dit voorbeeld van podcasts duurde overigens jaren. Tegenwoordig ligt het tempo van verandering vele malen hoger. 

Wil jij je als bedrijf je staande houden tussen dit geweld, dan moet je de signalen vroegtijdig spotten en een proces achter de schermen klaar hebben staan voor de aankomende veranderingen.

Een paar praktische adviezen:

  • Doe aan ‘Reverse Engineering’. Kortom werk terug vanuit mogelijke keerpunten. Reverse engineering is een term die stamt uit de technische sector, maar inmiddels ook populair is bij veel ondernemers. Je begint daarbij met het doel of eindresultaat en rekent vervolgens terug naar de stappen die nodig zijn om daar te komen. Beginnen bij het eind (vanaf het gewenste eindresultaat) betekent dat je weet wat je moet gaan doen en dit vervolgens kunt gaan opdelen in kleinere (noodzakelijke) stapjes. 

 

  • Betrek de medewerkers in wat er gebeurt in de markt. Zorg ervoor dat medewerkers die rechtstreeks in contact staan met klanten regelmatig en gemakkelijk hun kennis of ervaringen kunnen delen met het management of directie. Aan het voorfront van de organisatie zijn de veranderingen tenslotte veel eerder merkbaar en zichtbaar dan hoog in de toren aan de vergadertafel van de directie.

 

  • Maak keuzes. Op basis van de waarnemingen van de medewerkers kan je scenario’s gaan samenstellen omtrent toekomstige veranderingen in de markt en hun effect daarop. Maar ga vooral met elkaar het gesprek aan en geef antwoord op vragen als “Wat is de impact van deze verandering” en “hoe plausibel is het dat deze verandering doorzet?”. Prioriteiten stellen en niet iedere mogelijke verandering dezelfde mate van energie en tijd geven is belangrijk.  

 

Tijd is kostbaar! Technologieën en innovaties volgen elkaar momenteel razendsnel op en daarom is het meer dan ooit van belang dat organisaties in staat zijn om snel te reageren.

Keuzes maken, prioriteiten stellen en de kostbare tijd op de juiste manier investeren is van cruciaal belang. 

Ben jij eigenlijk al Agile?

Als je al deze bovenstaande punten ziet kan je eigenlijk al direct een simpele conclusie trekken: Het zijn ideale tijden voor het Agile werken. 

Ben je daar als organisatie (nog) niet aan toe? Dan wordt het een uitdaging om te overleven want realiseer je goed dat inspelen op veranderingen een kwestie is van snelle, kleine “experimenten”. 

Daarbij moet je nieuwe ideeën enthousiast uitproberen, maar ook durven afschieten als ze niet blijken te werken. Overzicht, betrokkenheid en eigenaarschap zijn vereisten om dit tot een succes te kunnen maken. 

De kunst is om actief op zoek te gaan naar informatie die bewijst dat een idee of oplossing verder aangepast moet worden. Het is daarbij essentieel dat je focus houdt op het probleem in de markt die deze verandering oplost, niet op de specifieke oplossingen die we zelf gaandeweg bedenken. Dat zijn in een notendop exact dezelfde spelregels als tijdens het Agile (of lean) werken.

Gerelateerd: http://jerryvanstaveren.nl/een-jeukende-toekomst/

Betrek iedereen bij dit proces. Geef medewerkers die ideeën hebben de mogelijkheid en ruimte om dit uit te testen. 

Vaak kan je veranderingen al jaren van tevoren zien aankomen. De Bottleneck is echter dat in de meeste bedrijven vrijwel alle aandacht uitgaat naar het werk van vandaag en niet naar de signalen die je vertellen dat grote veranderingen aankomen in de toekomst.

Korte termijn in plaats van lange termijn en waan van de dag in plaats van gestructureerd werken. 

Als zo’n ingrijpende verandering zich aandient wil je tenslotte voorbereid zijn en niet als mosterd na de maaltijd proberen de veranderingen alsnog door te voeren op het moment dat de markt al lang veranderd is. 

Dus zeg eens eerlijk: anticipeer jij al op veranderingen in jouw markt?

 

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl