Selecteer een pagina

STRATEGIE

Een goed begin is het halve werk

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

13 Augustus 2018

Werp een blik op een willekeurig social media kanaal en dan zal je direct opvallen dat ondernemen enorm “hip” is. Oneindig veel mensen wagen dan ook de sprong, noemen zichzelf ondernemer of een andere interessante titel en delen dit nieuws maar al te graag op hun Linkidin, instagram, twitter of facebook pagina.

Jaarlijks starten minstens zo’n 150.000 mensen alleen al in Nederland hun eigen business.

Helaas is een groot gedeelte, zo’n 50.000, daar na een jaar alweer mee gestopt, als blijkt dat de werkelijkheid toch heel anders is dan social media je doet geloven.

De belangrijke oorzaak is simpel: Ondernemen is hard werken. En is vooral aan het begin redelijk ondankbaar. Het betekend lange uren, weinig klanten en vaak onvoldoende inkomsten. En je komt er direct achter dat wanneer je een bedrijf runt omzet onmisbaar is.

Zie omzet als de benzine waarop jouw organisatie loopt. En zonder benzine kan je op social media wel een hele mooie “ferrari” bezitten, maar zonder benzine komt die prachtige bolide nou eenmaal niet zo ver.

Marketing is onmisbaar, maar vaak slechts het voorspel van de verkoop

De meeste starters gaan er maar al te snel vanuit dat de klanten voor het oprapen liggen en hun bedrijf, zodra ze het pand van de KvK verlaten, als een raket de stratosfeer in zal schieten.

Vaak zijn ze zo overtuigd van hun eigen potentiële succes dat ze er geen rekening mee houden dat ze klanten eerst ook daadwerkelijk moeten gaan aantrekken. Laat staan dat ze diezelfde mensen ook nog eens moeten overtuigen om tot aankoop over te gaan.

Maar zoals iedere ‘echte’ ondernemer je kan vertellen: consistente verkoop en omzet komen niet zomaar aanwaaien. Daar gaat een langdurig en doordacht traject aan vooraf. Het vergt hard werken, doorzettingsvermogen en opoffering.

Maar wat moet je doen voordat mensen de beslissing nemen om bij jou te kopen?

 “Marketing komt ten allen tijden voor de verkoop”

1. Neem obstakels weg

Wanneer je wilt dat jouw bezoekers of een aankoop doen dan wordt dat in hoge mate bepaald door twee soorten krachten: de drijvende krachten en remmende krachten.

Stel dat je een bedrijf runt als diëtiste dan kan een drijvende kracht om met jou samen te werken zijn: Je gaat gezonder leven en je fitter voelen. Een remmende kracht kan zijn: teveel gedoe of andere verplichtingen.

Een goede manier om mensen tot aankoop te laten overgaan is door het verminderen van de remmende krachten, niet door het vergroten van de drijvende krachten.

Ondernemers grijpen dus vaak naar het verkeerde instrument: Ze gaan duwen en proberen de drijvende krachten te vergroten. Maar vaak roept dat juist meer remmende krachten op. Zeker omdat je alleen maar loopt te vertellen hoe geweldig je product is en je daarmee voldoet aan alle clichés van de gladde verkoper. Niet erg handig dus.

Probeer in plaats daarvan om het gemakkelijker te maken voor jouw potentiële klanten. Als ‘het kost te veel tijd’ een obstakel is voor jouw klanten, benoem dan een ervaring van één van jouw klanten waaruit voortkomt dat het helemaal geen extra tijd kost. Of maak de tijdsinvestering zo klein mogelijk: bijv “Met slechts 1 minuut per dag…”

2. Keep it simple

Veel starters en ondernemers willen maar al te graag “anders” of “uniek” zijn. Een product brengen dat mega interessant klinkt en waar niemand ooit nog van heeft gehoord.

Het jargon en de interessant klinkende woorden worden in de rondte gesmeten om potentiële klanten te imponeren of zelfs te overdonderen.

Maar veel energie steken in het ‘exclusief’ of ‘bijzonder’ maken van jouw producten zorgt er helemaal niet voor dat mensen een sterke voorkeur voor je krijgen. Sterker nog: hoe ingewikkelder je wordt, des te minder verkoop het jou uiteindelijk zal opleveren.

Hoe meer je jouw product in simpele, of zelfs jip-en-janneke-taal, kan uitleggen, hoe meer mensen een connectie met jouw product zullen maken. En wanneer ze de voordelen er van zien en begrijpen betekend dat onderaan de streep meer verkoop

3. Wees consistent of non-existent

Wanneer klanten hetzelfde merk kopen, dan heeft vooral te maken met gemak of gewoonte. Ze zijn simpelweg gewend geraakt aan die handeling. Mensen zijn nou eenmaal gewoontedieren.

Als ondernemer kan je daar geweldig op inspelen in de online omgeving. Door consistent jouw content te druppelen, in dezelfde structuur.

Hoe veel ondernemers ken je zelf wel niet die iedere week weer ergens anders actief zijn. De ene week zijn ze heel actief op facebook, de andere week geven ze vloggen een kans en de week daarop zijn ze op linkedin artikelen aan het delen.

Wanneer de resultaten uitblijven, zoeken ze hun heil ergens anders binnen de online omgeving. Maar ze kunnen op die manier nooit een echte ‘following’ opbouwen. En dat is waar jij het onderscheid kan maken. Door simpelweg door te zetten waar anderen opgeven.

Want daar draait het om binnen de online omgeving: Geen marketing momenten, maar juist marketing momentum!

De echte wereld is dan ook voor veel startende ondernemers een ontnuchterende plek, hij houdt zich namelijk niet aan het beeld dat op de meeste social media platformen wordt geschetst.

Een flinke dosis doorzettingsvermogen, hard werken en duidelijke visie zijn dan ook onmisbaar om jouw business na dat beginjaar nog steeds op de juiste koers te hebben.

 

SUCCES

 

OF BESTEL HIER JOUW ONLINE WORKSHOP